Ook zorgen de overname van kleertjes.com in 2021 en de verschuiving naar onlinewinkelen voor een aanzienlijke groeiacceleratie en een grotere behoefte aan logistieke capaciteit bij het warenhuis. 

Groeistrategie Wehkamp

“Wederom gaan we ons geavanceerde en bijna volledig geautomatiseerde logistieke centrum, het hart van onze organisatie, uitbreiden en dat is voor ons een belangrijke mijlpaal”, vertelt Wehkamp-ceo Graham Harris. “We hebben in de afgelopen jaren een sterke en stabiele winstgevende groei laten zien die wordt gedreven door onze succesvolle groeistrategie. We hebben een duidelijke keuze gemaakt om onze klanten, die voornamelijk bestaan uit gezinnen, het meest inspirerende en best samengestelde assortiment mode, wonen, kinderkleding en beauty te bieden in combinatie met een geweldige winkelervaring en de snelste bezorgopties in de markt.” 

Toevoeging kleertjes.com

Ook de samenvoeging van de logistieke operaties van Wehkamp en kleertjes.com in het distributiecentrum in Zwolle zorgen volgens Harris voor een grotere behoefte aan logistieke capaciteit. “Verder verwachten we dat de versnelde verschuiving naar onlinewinkelen blijvend is. Bovendien blijft het aantal klanten dat bij Wehkamp bestelt stijgen. We verwachten dat deze trend zich de komende jaren voortzet en daarom is het een goed moment om verder te investeren in onze logistieke capaciteiten, onze toekomst en onze leidende positie in de Nederlandse onlineretailmarkt.”

Lees ook: ‘40 procent van alle aankopen gebeurt over vijf jaar online’

2.000 extra zonnepanelen

Het nieuwe deel van het logistieke centrum van Wehkamp wordt naar verwachting begin 2023 in gebruik genomen. Net als het bestaande logistieke centrum van Wehkamp wordt het nieuwe deel op dezelfde duurzame wijze gebouwd in nauwe samenwerking met vastgoedspecialist WDP. Zo wordt het dak van het nieuwe gedeelte voorzien van 2.000 extra zonnepanelen. Het nieuwe gedeelte zal worden ingericht op de distributie van grote goederen zoals meubelen. Dit laatste is een belangrijk onderdeel van Wehkamp’s focus op de categorie wonen, dat naast mode, kinderkleding en beautyproducten een belangrijke pijler is van de groeistrategie. 

Over Wehkamp

Wehkamp is sinds 2010 een pure e-commercespeler. De historie van Wehkamp voert zeventig jaar terug tot 1952 toen het begon als een postorderbedrijf. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen van andere e-commercespelers door een continue focus op het bieden van de ‘meest inspirerende, gecureerde en relevante onlineshop voor mode en wonen’. Het onlinewarenhuis heeft in de afgelopen jaren geïnvesteerd in infrastructuur, data en technologie, waaronder in een gecentraliseerd distributiecentrum van € 80 miljoen in Zwolle. De faciliteit beschikt over geautomatiseerde orderverzamellijnen, geautomatiseerde verpakkingslijnen, een centrum voor creatieve fotografie.