‘Onderhoud en beheer infrastructuur is niet spannend, maar broodnodig’

Over een regeerakkoord valt volgens Geurts nog weinig te zeggen. De invulling zal volgens hem mede afhangen van de vraag welke politieke partijen een coalitie gaan vormen. “Welke partijen dat ook zullen zijn, het CDA zal zich blijven inzetten voor een sterke transport- en logistieke sector. De sector is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid, maar ook de samenleving als geheel kan ervan profiteren. Zo wordt iedereen beter van goede, al dan niet grensoverschrijdende spoor- en wegverbindingen.”

Wat verwachten/hopen jullie gezien de verkiezingsuitslag voor regeerakkoord als het gaat transport, logistiek en duurzaamheid?
“Wat ons betreft komt er de komende jaren meer aandacht voor onderhoud en beheer van de Nederlandse infrastructuur. Mensen vinden dat misschien niet spannend, maar het is echt broodnodig. Zeker voor de transport- en logistieke sector is dat relevant. Sinds mijn korte tijd als woordvoerder Infrastructuur en Water heb ik daar nu al een paar keer over aan de bel moeten trekken bij de minister. En ik roep werknemers, werkgevers en ondernemers ook echt op om zich bij mij te melden als er problemen zijn of ontstaan bij bijvoorbeeld auto- en spoorwegen, sluizen of bruggen. Dat moet in een land als Nederland gewoon goed geregeld zijn.”

‘Veel bedrijven en werknemers hebben door praktijkervaring tijdens de coronacrisis ingezien welke voordelen flexibeler werken met zich mee kan brengen’

Jaco geurts, Tweede Kamerlid CDA

“Een ander belangrijk aandachtspunt is innovatie. Innovaties zorgen vaak niet alleen voor verbetering van de efficiëntie en de effectiviteit, maar ook voor verbetering op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld door te stimuleren dat concrete afspraken worden gemaakt met werkgevers over flexibel werken in tijd en plaats, zodat er op structurele wijze minder files ontstaan. Nu zie je dat veel bedrijven op dezelfde dagen en tijden hun overleggen hebben om in fysieke vorm de week of de dag door te spreken. Hierdoor maken veel werknemers op hetzelfde moment gebruik van de weg met files en meer uitstoot tot gevolg. Via afspraken met werkgevers zou dit meer gespreid kunnen worden, zonder dat werknemers op kosten worden gejaagd. Met tevens als voordeel dat vrachtwagenchauffeurs sneller door kunnen rijden.”

Gaat het nieuwe beleid veel afwijken van dat van de afgelopen jaren? 
“We moeten wat mij betreft dus extra stappen zetten als het gaat om infrastructuur en innovatie. Dat kan ook gunstig zijn voor het klimaat. Neem het voorbeeld van het flexibeler werken. Veel bedrijven en werknemers hebben door praktijkervaring tijdens de coronacrisis ingezien welke voordelen flexibeler werken met zich mee kan brengen. Het is goed om beleid in te zetten waardoor win-winsituaties ontstaan voor zowel werkgevers als werknemers, ook op het gebied van duurzaamheid en klimaat.”

Wat vonden jullie van dat beleid de afgelopen jaren en waarom?
“Er zijn op tal van terreinen goede stappen gezet. Zo is er eindelijk beweging gekomen in het dossier rond de aanpak van de het knooppunt A1/A30 of de N35, worden er meer veilige parkeerplekken voor truckers gerealiseerd en wordt er ingezet op verduurzaming. Het CDA vindt het ook verstandig dat er steeds meer aandacht komt voor verkeersveiligheid, waarbij er wel op de uitvoering gelet moet worden, want verkeersveiligheid is niet vanzelfsprekend. Het moet niet blijven hangen in mooie woorden en papieren doelstellingen. Als CDA zullen we de regering hier actief op gaan controleren en proactief met voorstellen blijven komen.”

Wat zijn voor jullie belangrijke punten die terug zouden moeten komen in het regeerakkoord/beleid voor komende jaren?
“Het CDA vindt het belangrijk dat er de komende jaren voldoende aandacht is voor verkeersveiligheid, innovatie en het onderhoud van infrastructuur. Hufterig gedrag in het verkeer zie je nog veel te veel en N-wegen moeten wat het CDA betreft veiliger worden. Bij het onderhoud van wegen zie je dat in de decennia na de oorlog veel is gebouwd, waardoor nu ook veel infrastructuur toe is aan een opknapbeurt. Het CDA vindt verder goede wegverbindingen in het hele land van groot belang voor onze economie en transport. Waarbij het goed is dat landelijk en regionaal knelpunten worden aangepakt. Voor betere verbindingen tussen steden en regio’s willen we inzetten op het bouwen van hubs, waar verschillende vervoersvormen samenkomen en reizigers eenvoudig kunnen overstappen naar een (deel)auto, (deel)fiets, trein of metro. Via digitale oplossingen moet je hierbij de snelste of goedkoopste weg kunnen vinden.”

Er zijn aantal transportspecialisten vertrokken uit de Tweede Kamer. Is er nog voldoende kennis in huis op hde genoemde gebieden?
“Ik heb veel waardering voor mijn voorgangster Wytske Postma. Zij heeft belangrijke onderwerpen op de kaart gezet als verkeersveiligheid, het oplossen van de problemen bij het CBR en het zorgen voor goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs. Daar ga ik zeker mee door.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn