Bas Eickhout: “Stap voor stap zal de boel kantelen”

Bas Eickhout, Europarlementariër voor GroenLinks, over de nieuwe wet voor strengere uitstootnormen
Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Schept deze wet duidelijkheid genoeg voor de industrie om de komende jaren meer elektrisch trucks (en wellicht waterstof) te gaan produceren?

“De bouwers hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze helderheid willen, en dat deze wet daarvoor cruciaal is. Dus ja, die duidelijkheid krijgen ze nu en de investeringen zullen volgen. Het is wel zo dat ze terecht wijzen op de randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfra of bijvoorbeeld de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. Dit zijn belangrijke zaken waarvoor stevig Europees beleid nodig is.”

De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
 Zijn bio-LNG en HVO in deze transitieperiode een goede oplossing?

“Deze wet regelt niets over transitiebrandstoffen, daar zijn al eerder Europese afspraken over gemaakt, de zogenaamde richtlijnen voor hernieuwbare energie. Er is voorlopig een rol voor dergelijke brandstoffen, maar ik denk dat we er goed aan doen zo recht mogelijk af te gaan op het einddoel, namelijk elektrisch en waterstof. Het zou jammer zijn als transporteurs straks twee keer moeten investeren in nieuwe voertuigen, terwijl we weten waar het heen moet. Daarbij is elektrisch rijden ook nog eens beter voor de luchtkwaliteit in Europa, ook een uitdaging die onze aandacht verdient.”

Schept deze wet duidelijkheid genoeg voor de industrie om de komende jaren meer elektrisch trucks (en wellicht waterstof) te gaan produceren?

“De bouwers hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze helderheid willen, en dat deze wet daarvoor cruciaal is. Dus ja, die duidelijkheid krijgen ze nu en de investeringen zullen volgen. Het is wel zo dat ze terecht wijzen op de randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfra of bijvoorbeeld de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. Dit zijn belangrijke zaken waarvoor stevig Europees beleid nodig is.”

De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Hoe ziet u ontwikkelingen van elektrisch en waterstof?

“Omdat elektriciteit veel efficiënter is, zou het goed zijn als het wegtransport zo veel mogelijk die kant op beweegt. De wet laat echter vrij aan de producenten welke weg ze willen bewandelen, in hoeverre zwaar transport bijvoorbeeld richting elektriciteit of waterstof zal gaan. De markt zal voor het grootste deel de balans tussen de twee gaan bepalen.”

 Zijn bio-LNG en HVO in deze transitieperiode een goede oplossing?

“Deze wet regelt niets over transitiebrandstoffen, daar zijn al eerder Europese afspraken over gemaakt, de zogenaamde richtlijnen voor hernieuwbare energie. Er is voorlopig een rol voor dergelijke brandstoffen, maar ik denk dat we er goed aan doen zo recht mogelijk af te gaan op het einddoel, namelijk elektrisch en waterstof. Het zou jammer zijn als transporteurs straks twee keer moeten investeren in nieuwe voertuigen, terwijl we weten waar het heen moet. Daarbij is elektrisch rijden ook nog eens beter voor de luchtkwaliteit in Europa, ook een uitdaging die onze aandacht verdient.”

Schept deze wet duidelijkheid genoeg voor de industrie om de komende jaren meer elektrisch trucks (en wellicht waterstof) te gaan produceren?

“De bouwers hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze helderheid willen, en dat deze wet daarvoor cruciaal is. Dus ja, die duidelijkheid krijgen ze nu en de investeringen zullen volgen. Het is wel zo dat ze terecht wijzen op de randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfra of bijvoorbeeld de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. Dit zijn belangrijke zaken waarvoor stevig Europees beleid nodig is.”

De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
In 2023 was nog slechts 851 van de 148.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch. Gaan we de doelstellingen wel halen en wat moet daarvoor nog gebeuren?

“Het klopt dat elektrisch transport nog maar aan het begin van de ontwikkeling staat, maar de komende jaren zal het snel gaan. Het is daarbij belangrijk om hier het onderscheid te maken tussen de bestaande vloot en nieuwverkoop. Deze wet gaat over nieuwe bussen en vrachtwagens die zero-emissie moeten zijn, en geeft dan ook nog ruim de tijd dat te doen. De grote bus- en vrachtwagenbouwers zeggen dat dit voldoende tijd is om de doelen te halen. Natuurlijk moet er wel veel gebeuren wat betreft laadinfrastructuur, zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven. Ook hier hebben we Europese afspraken over gemaakt, zodat niet alleen Nederland, maar elk Europees land aan de slag moet.”

Hoe ziet u ontwikkelingen van elektrisch en waterstof?

“Omdat elektriciteit veel efficiënter is, zou het goed zijn als het wegtransport zo veel mogelijk die kant op beweegt. De wet laat echter vrij aan de producenten welke weg ze willen bewandelen, in hoeverre zwaar transport bijvoorbeeld richting elektriciteit of waterstof zal gaan. De markt zal voor het grootste deel de balans tussen de twee gaan bepalen.”

 Zijn bio-LNG en HVO in deze transitieperiode een goede oplossing?

“Deze wet regelt niets over transitiebrandstoffen, daar zijn al eerder Europese afspraken over gemaakt, de zogenaamde richtlijnen voor hernieuwbare energie. Er is voorlopig een rol voor dergelijke brandstoffen, maar ik denk dat we er goed aan doen zo recht mogelijk af te gaan op het einddoel, namelijk elektrisch en waterstof. Het zou jammer zijn als transporteurs straks twee keer moeten investeren in nieuwe voertuigen, terwijl we weten waar het heen moet. Daarbij is elektrisch rijden ook nog eens beter voor de luchtkwaliteit in Europa, ook een uitdaging die onze aandacht verdient.”

Schept deze wet duidelijkheid genoeg voor de industrie om de komende jaren meer elektrisch trucks (en wellicht waterstof) te gaan produceren?

“De bouwers hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze helderheid willen, en dat deze wet daarvoor cruciaal is. Dus ja, die duidelijkheid krijgen ze nu en de investeringen zullen volgen. Het is wel zo dat ze terecht wijzen op de randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfra of bijvoorbeeld de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. Dit zijn belangrijke zaken waarvoor stevig Europees beleid nodig is.”

De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Was het moment van stemmen spannend of voorzag u een meerderheid, ondanks het tegengeluid van rechts?

“Natuurlijk ben je voor een stemming altijd een beetje gespannen. Het gaat toch om een belangrijk deel van je werk. Maar ik had wel goede hoop op een stevige meerderheid, omdat ook binnen het rechterblok vrij veel steun voor deze wet was. Dat komt omdat veel Europese nationale regeringen en belangrijke industrieën hun steun al hadden uitgesproken.”

Hoe lang bent u bezig geweest om deze wet er doorheen te krijgen en wat heeft u daarvoor allemaal gedaan?

“Van presentatie door de Commissie -die dit al uitgebreid heeft voorbereid- tot de finale stemming duurde ruim een jaar. Zo’n jaar bestaat uit amendementen schrijven, compromissen smeden, onderhandelingen met politieke groepen en EU-landen en veel gesprekken met de sector.”

De wet is er nu. Het gaat om 6% van de Europese CO2-uitstoot. Dat lijkt relatief weinig. Zet dit wel zoden aan de dijk en wat moet er nog meer gebeuren op korte en langere termijn?

“De uitstoot van vrachtwagens en bussen in Europa is meer dan die van de gehele Nederlandse economie. Dan lijkt 6% een klein deel, maar het gaat dus om grote hoeveelheden. Daarnaast moet elke sector, hoe klein ook, een bijdrage leveren om klimaatneutraal te worden.”

In 2023 was nog slechts 851 van de 148.000 vrachtwagens in Nederland elektrisch. Gaan we de doelstellingen wel halen en wat moet daarvoor nog gebeuren?

“Het klopt dat elektrisch transport nog maar aan het begin van de ontwikkeling staat, maar de komende jaren zal het snel gaan. Het is daarbij belangrijk om hier het onderscheid te maken tussen de bestaande vloot en nieuwverkoop. Deze wet gaat over nieuwe bussen en vrachtwagens die zero-emissie moeten zijn, en geeft dan ook nog ruim de tijd dat te doen. De grote bus- en vrachtwagenbouwers zeggen dat dit voldoende tijd is om de doelen te halen. Natuurlijk moet er wel veel gebeuren wat betreft laadinfrastructuur, zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven. Ook hier hebben we Europese afspraken over gemaakt, zodat niet alleen Nederland, maar elk Europees land aan de slag moet.”

Hoe ziet u ontwikkelingen van elektrisch en waterstof?

“Omdat elektriciteit veel efficiënter is, zou het goed zijn als het wegtransport zo veel mogelijk die kant op beweegt. De wet laat echter vrij aan de producenten welke weg ze willen bewandelen, in hoeverre zwaar transport bijvoorbeeld richting elektriciteit of waterstof zal gaan. De markt zal voor het grootste deel de balans tussen de twee gaan bepalen.”

 Zijn bio-LNG en HVO in deze transitieperiode een goede oplossing?

“Deze wet regelt niets over transitiebrandstoffen, daar zijn al eerder Europese afspraken over gemaakt, de zogenaamde richtlijnen voor hernieuwbare energie. Er is voorlopig een rol voor dergelijke brandstoffen, maar ik denk dat we er goed aan doen zo recht mogelijk af te gaan op het einddoel, namelijk elektrisch en waterstof. Het zou jammer zijn als transporteurs straks twee keer moeten investeren in nieuwe voertuigen, terwijl we weten waar het heen moet. Daarbij is elektrisch rijden ook nog eens beter voor de luchtkwaliteit in Europa, ook een uitdaging die onze aandacht verdient.”

Schept deze wet duidelijkheid genoeg voor de industrie om de komende jaren meer elektrisch trucks (en wellicht waterstof) te gaan produceren?

“De bouwers hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze helderheid willen, en dat deze wet daarvoor cruciaal is. Dus ja, die duidelijkheid krijgen ze nu en de investeringen zullen volgen. Het is wel zo dat ze terecht wijzen op de randvoorwaarden, zoals voldoende laadinfra of bijvoorbeeld de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. Dit zijn belangrijke zaken waarvoor stevig Europees beleid nodig is.”

De prijzen van elektrisch en waterstof zijn erg hoog. Moet daar nog iets aan gedaan worden van overheidswege in de vorm van bijvoorbeeld subsidies?  

“Ook in deze sector zal de schaal van de investeringen en productie zorgen dat de prijs naar beneden gaat, zoals dat nu ook gebeurt bij de auto’s. Maar in die overgangssituatie waarin we nu zitten, is er overheidsbeleid nodig. Belastingen in Europa zullen inderdaad moeten verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. En ja, er zullen overheidsinvesteringen nodig zijn in de randvoorwaarden, zoals infrastructuur en stabiele Europese productie.”

Op Linkedin waren er nogal wat kritische reacties te lezen op uw post over het binnenhalen van de wet. Onder meer over hoe schoon elektrisch is als deze wordt opgewekt met bijvoorbeeld bruinkool, zoals bijvoorbeeld in Duitsland deels nog het geval is. Hoe ziet u dat?

“Allereerst wordt de productie van elektriciteit steeds schoner, in heel Europa. Een groot deel van onze elektriciteit zal in 2030 van zon en wind komen. Pas daarna komen er grote hoeveelheden van dit soort vrachtwagens op de weg. Daarnaast is er voldoende onderzoek dat laat zien dat zelfs met onze huidige elektriciteitsmix, elektrisch rijden duurzamer is. Bijvoorbeeld omdat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Eigenlijk is het gewoon superieure technologie.”

Ook over de vraag of CO2 wel zo erg is als je dat vergelijkt met vervuilende stoffen voor het milieu zoals pfas en andere giftige stoffen die worden uitgestoten in lucht, grond en water, is discussie mogelijk. Hoe kijkt u daar tegenaan?  

“Allereerst: ja, onze CO2-uitstoot moet snel en drastisch naar beneden om klimaatopwarming af te remmen. Daarnaast moeten we ook aan die andere, meer lokale milieuproblemen werken. Gelukkig doen we dat ook en gaat dit vaak hand in hand. Zoals gezegd, de luchtkwaliteit wordt een stuk beter met elektrisch transport. Als we beter recyclen en onze materialen langduriger en circulair inzetten, is er minder mijnbouw nodig en minder energie (en dus uitstoot) om nieuwe producten te produceren.”

Hoe moeten we omgaan met de wetenschap dat voor de productie van de batterijen grondstoffen op een niet al te mensvriendelijke manier worden gewonnen in bijvoorbeeld Afrika? En hoe zit het met de berg afval van batterijen waar we straks mee zitten?

“Het klopt dat hier nog veel werk aan de winkel is, want onze transitie moet niet leiden tot mensonterende omstandigheden of zelfs conflicten in andere delen van de wereld. Zoals gezegd, een belangrijk deel van het antwoord is betere recycling, waar we in Europa echt nog een wereld te winnen hebben. De nieuwe batterijen-wetgeving die we hebben gemaakt, gaat daarbij helpen, want er komen recycling doelen en verplichtingen om gerecycled materiaal in nieuwe accu’s op te nemen. Toch ontkomen we er niet aan dat we ook mijnen zullen moeten openen, misschien zelfs hier in Europa. Daarbij is het vooral belangrijk dat we dit niet doen in de meest gevoelige natuurgebieden en dat de lokale bevolking mee profiteert. Dat betekent ook een actieve rol van Europa in de wereld, waar we mee investeren om productieketens op een goede manier in te richten. Een derde oplossing is innovatie van batterijen, waardoor er nu al nieuwe samenstellingen worden aangekondigd die minder van dit soort zeldzame of schadelijke metalen bevatten.”

Zo’n 36 bedrijven, waaronder de drie Nederlandse transportbedrijven APL Logistics, Boekestijn Transport Service en Van der Wal, hebben Europarlementariërs in een open brief gevraagd om voor de wet te stemmen. Dat is slechts een klein aantal. Hoe krijgen we de rest over streep?

“Een deel zal de industrie doen, simpelweg door goede elektrische vrachtwagens aan te gaan bieden. Een deel zal de overheid moeten doen, door mee te investeren en te laten zien dat het kan. En een deel zal ook in de sector moeten gebeuren. Goed voorbeeld doet volgen, maar ik denk dat vervoerders ook steeds vaker de vraag van klanten zullen krijgen om schoon vervoer aan te bieden. Stap voor stap zal de boel kantelen en zullen ook de sceptici over stag gaan.” 

Lees ook: Duurzame ambities Van der Wal en De Rooy beloond met 4e Star

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn