regeerprogramma

Nieuwe regering wil zero-emissiezones écht uitstellen

Elektrische vrachtwagen Heineken, zero-emissiezones 2025 binnenstad Rotterdam
Foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

De regering Schoof wil de invoering van zero-emissiezones uitstellen. Dat blijkt uit het Regeerprogramma, de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord door het kabinet, dat vrijdagmiddag gepresenteerd werd. In hoeverre dat daadwerkelijk gaat lukken, is de vraag: de zero-emissiezones zijn een gemeentelijke aangelegenheid.

‘Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren)’, is te lezen in het programma. In het hoofdlijnenakkoord uit van 16 mei bleek ook al dat de nieuwe regering de zones zo mogelijk wilde uitstellen.

‘We streven naar een uniform toegangsregime en bebording van deze zones, rekening houdend met ondernemers die gefaseerd overstappen op een elektrisch voertuig. De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit. Eind 2024 maken we hierover afspraken met partijen en leggen die vast in een nieuw convenant.’

Verkeersbesluit

Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Groningen en Utrecht hebben de invoering van een emissievrije zone al vastgelegd in een verkeersbesluit en gaan volgend jaar sowieso van start met de zones. In totaal hebben 29 gemeenten gezegd een zone in te gaan voeren, sommigen pas over een paar jaar.

Voor de zones geldt dat dieselvoertuigen die na 1 januari 2025 worden geregistreerd, niet welkom zijn. Alleen nieuwe elektrische of waterstoftrucks mogen de zero-emissiezones. Voor bestaande vrachtwagens op diesel is er een overgangsregeling. Ook zijn er diverse uitzonderingen en vrijstellingen. De bedoeling is dat er in 2030 helemaal geen dieselvrachtwagens en -busjes meer in de ze-zones komen.

De overgangsregeling van de ze-zones. Beeld: Opwegnaarzes

Reactie TLN

Branchevereniging TLN is niet te spreken over de plannen van het kabinet. ‘Uitstel van de zones remt verduurzaming van de sector en verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden’, zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN.

‘Veel ondernemers hebben al forse stappen gezet om zero-emissiegoederenvervoer in de steden te realiseren. Het is belangrijk dat ondernemers zich voorbereiden op de aanstaande zero-emissiezones door zich te verdiepen in de aanschaf van elektrische of andere duurzame voertuigen, de aanleg van laadinfrastructuur en de aanvraag van verzwaring van het stroomnet.’

Tegelijkertijd kan van ondernemers niet het onmogelijke worden gevraagd, vindt TLN. ‘Voor ondernemers die op plekken zitten waar nog geen netverzwaring mogelijk is, moeten ontheffingen op maat komen tot die verzwaring is gerealiseerd. En ook transporteurs die kostbare, nieuwe dieselvoertuigen moeten aanschaffen omdat er nog geen zero-emissie alternatief bestaat, moeten voor een periode van tien jaar ontheffing kunnen krijgen’, aldus Post.

Infrastructuur

Het kabinet wil verder investeren in wegen. Volgens het programma staat de nieuwe regering voor een ‘enorme instandhoudingsopgave’ van de infrastructuur. Gepauzeerde aanlegprojecten van snelwegen moeten zo mogelijk weer worden opgestart. Hoeveel geld er precies naar deze projecten gaat, is nog onbekend.

Ook wil de nieuwe regering inzetten op ‘verdere digitalisering van transportinformatie in
logistieke ketens’.

Onderwerpen:

Auteur: Roel van der Maas