31 januari 2025

Opnieuw respijt voor Brexit-maatregel: veiligheidsverklaring uitgesteld

Fysieke controles leiden regelmatig tot vertragingen voor transporteurs. Foto: Pixavril / Shutterstock

Transportbedrijven die rijden op het Verenigd Koninkrijk krijgen pas volgend jaar te maken met een verplichte veiligheidsverklaring voor hun lading. Die verplichting zou na lang uitstel per 31 oktober ingaan, maar dat wordt op z’n vroegst 31 januari 2025.

Na de Brexit in 2020 zijn er allerlei nieuwe regels in het leven geroepen voor transport tussen Groot-Brittanië en Noord-Ierland en de Europese Unie. Zo zijn er sinds 30 april 2024 extra fysieke controles op bloemen, planten, vlees en melk. Die leiden met enige regelmaat tot grote vertragingen voor transportbedrijven.

Het was de bedoeling dat er per 1 juli 2022 ook een extra regel zou komen die een zogenoemde veiligheidsverklaring voor alle goederen verplicht. Transportbedrijven die iets vervoeren naar het Verenigd Koninkrijk, moeten dat eerst aanmelden bij de Britse douane.

Wettelijke verplichting

De douane beoordeelt aan de hand van de vrachtgegevens of de lading het land in mag en of zij de goederen nog wil controleren. Hoe ver van tevoren je de lading moet aanmelden, varieert van enkele uren tot een dag, afhankelijk van het type lading.

De wettelijke verplichting om die aangifte te doen ligt bij de vervoerder. “Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerder om ervoor te zorgen dat de aangifte binnen de wettelijke termijnen wordt ingediend en het mag alleen worden gedaan door een vertegenwoordiger of derde partij met medeweten en toestemming van de vervoerder”, schrijft de Britse douane op haar website.

Geen overleg

Eigenlijk zou de verklaring vanaf 31 oktober een verplichting worden, maar de Britse regering geeft bedrijven iets langer de tijd om zich op de nieuwe regel voor te bereiden. Niet iedereen is te spreken over het uitstel.

“Voortdurende veranderingen in deadlines kosten de sector veel geld en ondermijnen het vertrouwen in zowel de overheid als onze sector wat betreft ons vermogen om aan klanten te leveren”, zegt Nichola Mallon, hoofd handel bij de businessgroep Logistics UK in de Financial Times. “Er is totaal geen overleg geweest met de sector.”

Falen

Phil Pluck, chief executive van de Cold Chain Federation, die spreekt voor de handel in bederfelijke goederen, zegt dat de sector “nauwelijks op de hoogte was gesteld” van de vertraging. Het was “weer een voorbeeld van het falen van de regering om zich aan hun eigen deadlines te houden en zo de sector tot een nieuw uitstel te dwingen”, voegt hij eraan toe.

Onderwerpen:

Auteur: Roel van der Maas