Het rapport ‘Het wegtransport gedurende Covid-19 en nadien’ beschrijft de gevolgen van de coronapandemie voor het wegtransport tot en met 2025. De studie is gemaakt in opdracht van de Niwo. Al eerder heeft Transport & Logistiek hier aandacht aan besteed. Ook deelmarkten staan hierin beschreven, inclusief beleidsaanbevelingen. Een van die deelmarkten is die van de Koeriers en Pakketdiensten, afgekort de KEP-sector, die in ieder scenario opvallend blijft groeien. “Het zal niemand zijn ontgaan dat de hoeveelheid en diversiteit van busjes gigantisch is gegroeid”, zegt Panteia-directeur Menno Menist. “Met name voor de ecommerce, maar ook voor schilders en andere klusbedrijven. Opmerkelijk zijn bijvoorbeeld de startups Gorillas en Flink die boodschappen binnen tien minuten thuis bezorgen. Zij spelen in op de behoefte van de consument om boodschappen en andere producten aan huis te laten bezorgen. Steeds meer bedrijven ontwikkelen hiervoor een kennelijk sluitend businessmodel. Deze maatschappelijke ontwikkeling wordt versterkt door corona en vergrijzing. Niet verkeerd, maar de groei van de KEP-sector kan ook tot risico’s leiden op het gebied van milieu, arbeidsvoorwaarden en de verkeersveiligheid.”