Met het tekort aan chauffeurs op de Nederlandse arbeidsmarkt, is het geen onlogische keuze voor Nederlandse vervoerders om bijvoorbeeld met Duitse of Belgische chauffeurs te werken. Wat komt hierbij kijken, als het gaat om belastingen en premies? TLN organiseerde er een seminar over. De aanwezigen werden door de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB) en KPP belastingadviseurs bijgepraat over de spelregels en de toepassing hiervan in de praktijk. Het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de Belastingdienst lichtte de theorie toe van belastingverdragen, de hoofdregel in het arbeidsartikel en de uitzondering van de 183 dagen regeling. Bureau voor Duitse Zaken (BDZ) van de SVB legde de wetgeving van de sociale zekerheid uit. Daarin staan de Europese verordening 883/2004 en het overgangsrecht tot en met 2020 centraal. Tot slot lichtte Uwe Fransen van KPP belastingadviseurs uit Duitsland, gespecialiseerd in grensoverschrijdend belastingadvies, de praktijk van alledag toe en wel in het Nederlands [lees het hele artikel in T&L 6-2018]