De controles richtten zich op de bloemenveilingterreinen in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg en op aan- en afvoerroutes. De druk is in de bloemensector altijd hoog om de vracht tijdig op de plek van bestemming te krijgen, soms tot aan de andere kant van Europa. Dat geldt in het bijzonder voor Valentijnsdag als de vraag naar bloemen tijdelijk piekt.

Vaker en forser overtreden

De ILT ziet dat binnen deze sector de regels voor arbeids- en rusttijden vaker en fors worden overtreden. Dat vergroot de kans op oververmoeide chauffeurs. Zij brengen daarmee hun eigen veiligheid en die van medeweggebruikers in gevaar. Daarnaast is er dan sprake van oneerlijke concurrentie ten opzichte van transporteurs die zich aan de regels houden.

Valentijnsdag: beduidend hoger percentage

Tijdens de Valentijnactie zijn in totaal 134 vrachtwagens gecontroleerd, waarvan 23 Nederlandse vrachtwagens. Daarbij zijn 32 boeterapporten en processen-verbaal opgemaakt voor verschillende feiten. Met een overtredingspercentage van 18 procent ligt dit beduidend hoger dan het gemiddelde overtredingspercentage van rond de 10 procent.

Bestuurderskaart

De meeste overtredingen bestaan uit het rijden zonder bestuurderskaart of met een bestuurderskaart van iemand anders. Een vrachtwagenchauffeur moet een bestuurderskaart gebruiken om zijn arbeids- en rusttijden bij te houden in de tachograaf. Bij onjuist gebruik levert dit onbetrouwbare informatie op over arbeids- en rusttijden en wijst dit op manipulatie. Bij deze overtreding wordt naast een boeterapport ook een rijverbod opgelegd. Dit betekent dat de chauffeur pas weer de weg op mag nadat hij voldoende is uitgerust. In bepaalde gevallen kan de rusttijd oplopen tot 45 uur.