Drowa Isolatie is het bedrijf van Kees de Vries uit Dokkum. Voor het transport van isolatiechips voor vloerisolatie heeft dit bedrijf inmiddels vier combinaties rijden, waarvan drie als lzv. Onder Drowa valt ook Zweedse Pellets, een bedrijf dat pellets importeert uit Zweden voor verbranding in pelletkachels. “Omdat pellets zwaar zijn hebben we gekozen voor een standaard 18,75 meter lange combinatie met een schamelaanhangwagen van Krone”, vertelt commercieel medewerker Rudmer de Vries. “Overigens is de hele opbouw ook geschikt gemaakt voor het vervoer van isolatiemateriaal. Dat blazen we los in de auto, waarna we bij de klanten de isolatievlokken onder de vloer spuiten. Om die reden is deze S-Way ook lzv-gekeurd, zodat we hem ook daarvoor kunnen inzetten met twee middenasaanhangwagens. Daarvoor heb ik ook een set witte Drowa-zeilen besteld, waardoor de truck dan past bij de aanhangwagens. Hierdoor is deze combinatie multifunctioneel inzetbaar binnen onze twee bedrijven.” 

Iveco met versterkt chassis

De volledig luchtgeveerde Iveco is voorzien van een extra laag chassis waardoor de laadbak inwendig 3 meter hoog is. De opbouw, van het Duitse H&W Nutzfahrzeug Technik uit Vreden, is af fabriek voorzien van rvs-kisten – waarin onder meer de accu’s een plek kregen – en een 6-tons achtervouwende D’Hollandia-laadklep. Speciaal voor die laadklep werd het chassis versterkt en werden er hydraulische steunpoten aangebracht. De Vries: “De klanten voor de pellets zijn soms particulieren en met onze compacte 4x4-heftruck kunnen we door de smalste steegjes de pallets afleveren. Die heftruck vervoeren we in de laadbak, en om die te kunnen laden hadden we die zware laadklep nodig. Een kooiaap is voor ons niet handig, want die is veel breder waardoor je er niet mee uit de voeten kunt bij particuliere klanten.” 

iveco zweedse pallets

Stralis en S-Way

In de vloot van Drowa rijdt één Iveco Stralis, een truck waarmee uitstekende ervaringen zijn opgedaan, aldus De Vries. “Niet alleen de truck, ook dealer Cornelis Bedrijfsauto’s in Leeuwarden bevalt ons goed. Daarbij komt dat ook chauffeur Hendrik Smit zijn voorkeur uitsprak voor de nieuwe S-Way. We hebben de truck voorzien van alle mogelijke opties, zoals een lederen interieur, een magnetron en diverse camerasystemen waaronder Lisa Alert-dodehoeksignalering.” 

Verder is de truck voorzien van extra verlichting en een lichtbak. Ook is een lampenbeugel gemonteerd met een ledbalk en twee luchthoorns. De Iveco staat op Alcoa-wielen.