SWIM subsidie voor waterstof van start

Er is een nieuwe SWIM subsidie, oftewel de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit. De aanvraagperiode hiervan is gestart op 15 juli en sluit op 6 september om 12.00 uur. De regeling heeft als doel om waterstof bereikbaar te maken als alternatief voor duurzaam transport. De subsidiepot is met 22 miljoen € goed gevuld voor bedrijven die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof.

Samenwerking bevorderen

De subsidieregeling is ontwikkeld om samenwerkingen te bevorderen op het gebied van waterstof. Zo’n samenwerking, of consortium, moet bestaan uit een exploitant van een waterstof tankstation en minstens één vervoerder. Tot de doelgroep van SWIM behoren onder meer transporteurs en distributeurs, exploitanten van waterstof tankstations en verladers.
De voertuigen die onder de SWIM subsidie vallen zijn zowel N1, N2 en N3 voertuigen. Het gaat daarbij om voertuigen met zowel fuel cell techniek als met een waterstofverbrandingsmotor zoals de waterstof vrachtwagenwagen hTGX van MAN.

Hoeveel subsidie

Een aanvrager krijgt in totaal maximaal € 6 miljoen.
Investeert iemand in de bouw of uitbreiding en/of upgrade van een waterstoftankstation voor zwaar wegvervoer? Dan krijgt hij maximaal 40% van de kosten die in aanmerking komen voor subsidie. Het maximum is hierbij € 2 miljoen per aanvraag.
Schaft een bedrijf één of meerdere waterstofvoertuigen aan of kiest het voor retrofitting? Dan komt 80% van zijn kosten in aanmerking voor subsidie. Het maximum is hierbij € 4 miljoen per aanvraag. Bij nieuwe voertuigen krijgt de aanvrager subsidie over het verschil tussen aanschaf van een fossiel voertuig en H2 voertuig. En bij retrofit kan subsidie voor de ombouwkosten worden aangevraagd. Met retrofitting worden vervoermiddelen aangepast tot emissievrij vervoer op waterstof.

Per voertuig:

Het subsidiebedrag bedraagt per voertuig:
licht voertuig van categorie N1: € 60.000;
zwaar voertuig van categorie N2 met brandstofcel: € 150.000;
zwaar voertuig van categorie N2 met waterstofverbrandingsmotor: € 50.000;
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat minder weegt dan 30.000 kg: € 220.000;
zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat tenminste 30.000 kg weegt: € 300.000;
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat minder weegt dan 30.000 kg: € 70.000;
zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat tenminste 30.000 kg weegt: € 100.000.

Meer informatie over het aanvragen van de subsidie is te vinden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens