De SolarOnTop-technologie is op 3 februari gelanceerd binnen het wagenpark van Action, tijdens een Action Sustainability Event in het distributiecentrum in Echt (Limburg). De fotovoltaïsche technologie werd geïnstalleerd op een deel van het speciale wagenpark in Echt, waarbij de komende maanden gegevens worden verzameld om de impact van de SolarOnTop aan te tonen. Naast de SolarOnTop presenteerde Action ook zijn eerste twee volledig elektrische vrachtwagens, waarmee de duurzame ambities van Action verder worden versterkt.

Brandstof besparen

De SolarOnTop-technologie is een oplossing met onboard zonne-energie die de brandstofefficiëntie verhoogt door een alternatieve energiebron te bieden om de hulpsystemen van de vrachtwagen en oplegger van stroom te voorzien, waardoor de dynamo minder elektriciteit hoeft op te wekken. Tijdens het rijden ondersteunt de technologie het voertuig op intelligente wijze door de elektrische apparaten te voeden met zonne-energie of door de energie te gebruiken die is opgeslagen in de lithiumbatterij van de SolarOnTop. Hiermee hoeven vrachtwagenchauffeurs de motor niet langer stationair te laten draaien tijdens pauzes, omdat ze de in de accu opgeslagen energie kunnen gebruiken om comfortvoorzieningen van stroom te voorzien. Dankzij deze oplossing kan Action meer dan 1.200 liter brandstof per jaar besparen en de CO2-uitstoot met 4 ton per jaar per trailer verlagen, met een break-even periode van 3 jaar.

Double Deck trailers

Als onderdeel van dit demonstratieproject werd de SolarOnTop technologie samen met de elektrische trucks gepresenteerd in het distributiecentrum van Action in Echt, waar ook de SolarOnTop geïmplementeerd op de Double Deck trailers werd gepresenteerd. Deze duurzame Double Deck trailers - door hun vermogen om 60% meer lading te vervoeren dan een standaard trailer - worden geproduceerd door Burgers Carrosserie, die in samenwerking met IM Efficiency de SolarOnTop op de trailers installeerde.
"We zijn blij en trots om samen te werken met het toegewijde team van Action en de organisatie te ondersteunen bij hun inspanningen om duurzamer te worden", zegt Martijn Ildiz, CEO van IM Efficiency.

Over Action

Action is de snelst groeiende non-food discounter in Europa en biedt een steeds wisselend aanbod van ca. 6000 producten in ruim 2200 winkels aan meer dan 12 miljoen klanten per week. Daarnaast bezoeken wekelijks nog eens 8 miljoen consumenten de website Action.com. Action biedt werkgelegenheid aan meer dan 70.000 mensen in 10 landen - met meer dan 124 verschillende nationaliteiten. Naast het voortdurend verrassende assortiment voor de laagste prijzen, blijft Action haar producten verbeteren op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid. De belofte van Action: kleine prijzen, grote glimlach.


Over IM Efficiency

IM Efficiency streeft naar een duurzame toekomst in de wereld van de logistiek. Het bedrijf ontwikkelt disruptieve technologieën voor het energiebeheer van vrachtwagens en opleggers. Door gebruik te maken van schone en hernieuwbare energiebronnen in trucks en trailers, verlagen haar innovaties de CO2-uitstoot van het complete voertuig. Sinds de start van IM Efficiency bestudeert de scale-up het energieverbruik in zware bedrijfsvoertuigen en heeft het belangrijke partnerschappen opgezet om in deze markt te innoveren. Met IM Efficiency kunnen wagenparkbeheerders de koolstofuitstoot verminderen met de 'gratis' zonne-energie voor voertuigen.

Lees ook: Heemskerk Dairy voorziet vrachtwagens van zonnepanelen en elektrische heftruck