Het is voor Rolande de opening van het derde nieuwe lng-station binnen een maand. Op 30 september werd het station in Hamburg geopend, een week later gevolgd door een station in het Belgische Waregem.

De tankstations van Rolande symboliseren de verduurzamingsslag die in het goederentransport plaatsvindt, aldus ceo Jolon van der Schuit. “Lng is al duurzamer dan diesel. Met bio-lng bespaart zwaar wegtransport zelfs tot 100 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel. Daarmee draagt deze brandstof substantieel bij aan de doelstelling van de Europese Commissie om in 2050 klimaatneutraal te opereren.”

Eerst tankstation in samenwerking

Het bestaande onbemande tankstation van bp is geheel gerenoveerd en aangevuld met twee pompen van Rolande. Rolande en bp werken al langer samen. Zakelijke klanten van bp kunnen met hun tankpas al bij stations van Rolande terecht. Nu heeft de samenwerking voor het eerst een gezamenlijk tankstation voortgebracht. Van der Schuit: “Dit nieuwe station is een bouwsteen in een Europa-dekkend netwerk. Het ligt op een belangrijk logistiek kruispunt van de A12 en de N11 en heeft een sterke regionale functie.”

Dertiende lng-station

Het tankstation in Bodegraven is het dertiende Rolande-station in Nederland. De andere locaties zijn Alkmaar, Duiven, Geldermalsen, Heerenveen, Leeuwarden, Nieuwegein, Oude Tonge, Rotterdam-Botlek, Tilburg, Utrecht, Veghel en Zaandam. Daarnaast heeft het bedrijf tankstations in België en Duitsland. Naast deze ‘eigen’ tankstations is er ook een groot netwerk van partnerstations waar lng-rijders met de Rolande-pas kunt tanken.

Over Rolande en (bio-)lng

Rolande, gevestigd in Tilburg, focust zich met het aanbieden van ‘vloeibaar aardgas’ op het verduurzamen van het wegtransport om zo bij te dragen aan een schonere wereld. In de afgelopen jaren is deze brandstof als duurzaam en betaalbaar alternatief op de kaart gezet. Rolande ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (bio-)lng-tankstations in Europa. Inmiddels behelst dat 21 stations in Nederland, België en Duitsland.

Lees ook: ‘De lng-transportketen wordt de nek omgedraaid’

Sinds 2011 is liquefied natural gas beschikbaar als brandstof voor trucks. Door deze brandstof te maken uit biogas, ontstaat bio-lng. Hiermee bespaart zwaar wegtransport tot 100 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel Euro 6.