De nieuwe elektrische GE281 werkt samen met een 7 liter- of 9 liter-verbrandingsmotor van Scania en biedt mogelijkheden voor het creëren van fossielvrije transportoplossingen voor zware vrachtwagens met een veeleisende carrosserie. De GE281-aandrijving is hiermee volgens Scania een oplossing voor hybridisatie van zware vrachtwagens. Met een continu vermogen van 230 kW en een PTO voor de versnellingsbak kan hij diverse vrachtwagentoepassingen aandrijven zonder dat de verbrandingsmotor hoeft te worden ingeschakeld.

Hybridetrucks met gekoppelde elektromotoren

Scania’s nieuwe hybrideaandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met essentiële onderdelen van Scania's nieuwste (2020) generatie van Opticruise-versnellingsbakken, ontstond de GE281, een elektrische aandrijving met een naadloze vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW's tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor. Maar het werkt ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40 procent in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen. 

De hybride-Scania’s hebben in volledig elektrische modus een bereikt tot 60 kilometer, zijn dan dus zero-emissie en de geluidsniveaus liggen dan onder 72 dB. Dit betekent volgens de fabrikant dat toepassingen zoals stadkippers, betonmixers en gekoeld regionaal vervoer fossielvrij kunnen opereren in stedelijke gebieden, ook met GVW's tot 36 ton.

Hybride en duurzaamheid

“De GE281 is iets nieuws in de zware vrachtwagenindustrie”, zegt Fredrik Allard, senior vice president en hoofd e-mobility bij Scania Sales & Marketing. “Met deze vierde generatie hybridevrachtwagens hebben we een punt bereikt waar hybrides sterke kandidaten zijn voor een verscheidenheid aan toepassingen waar duurzaamheid en slimme oplossingen de belangrijkste prioriteiten zijn. Deze nieuwe hybrides kunnen een groot aantal taken aan en zullen in allerlei relevante vergelijkingen op de voorgrond komen.”

Hvo en Fame

De nieuwste hybridetrucks van Scania zijn te bestellen als HEV en als PHEV, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07-verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (hvo), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel Fame. 

nieuwe hybridetrucks van scania

Scania’s GE281 biedt 230 kW continu en 290 kW als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2.100 Nm is. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire versnelling dat proces verzorgt en zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook uitstekende kruipsnelheid bij lage snelheden en de PTO kan worden ingeschakeld terwijl de vrachtwagen rijdt, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor.

Accucapaciteit PHEV en HEV

De PHEV heeft een geïnstalleerde accucapaciteit van 90 kWh (3 x 30 kWh accu's), terwijl de HEV-versie één 30 kWh accu heeft. De PHEV kan in 35 minuten volledig worden opgeladen met een gelijkstroomlader van 95 kW. Dat betekent dat het voertuig kan worden opgeladen op depots en tijdens pauzes of laadsessies (zogenaamde tussentijds opladen). Een hybridevrachtwagen met een kleinere motor – van DC09 tot DC07 – zal een laadvermogen hebben dat 250 kilogram hoger is in vergelijking met de versie met een verbrandingsmotor; de hybride zal slechts een nettogewicht van 750 kilo toevoegen, terwijl een ton extra gewicht is toegestaan voor elektrische voertuigen in de EU. 

Lees ook: Scania zet vol in op batterijelektrische voertuigen