Dobbe Transport rijdt met 90 trekkende eenheden op Nederland-Frankrijk, en doet ook veel regionale distributie in beide landen. “Er is steeds meer vraag naar emissieloos vervoer. Vandaar dat we besloten hebben om te kijken hoe dat voor ons uitpakt”, aldus mede-directeur logistiek Eric Dobbe. 

Dobbe heeft een 4x2, 16-tons Atego van tien jaar oud en met ruim een half miljoen dieselkilometers op de teller, door GINAF laten ombouwen naar een elektrische motor. "Het chassis en de laadbak en laadklep zijn altijd goed onderhouden dus was de wagen nog prima inzetbaar."  

Retrofit rolt en rijdt veel makkelijker 

De retrofitte Atego rijdt prima. "Natuurlijk is het even aanpassen en heb je een goede afstemming nodig tussen planning, chauffeur en techniek, maar het rolt en rijdt veel makkelijker. Het is heel stil. In het begin wat vreemd, maar het went snel." 

GINAF uit Veenendaal is gespecialiseerd in de ombouw van DAF en Mercedes-Benz trucks. Het is voor dat bedrijf ongeveer de 40e retrofit naar elektrisch, aldus Michelle Yang, EV Sales Director bij GINAF. “Maar dit is de eerste truck die meer dan tien jaar oud is." Yang: "Als middelgrote onderneming zitten we dicht op onze klanten en weten we aan vrijwel elke wens een mouw te passen.”  

Betere prestaties met de retrofit

De geplaatste e-motor heeft een piekvermogen van 340 PK. De motor biedt daarmee – met een verbruik van ongeveer 0,77kWh per kilometer – betere prestaties dan de voormalige dieselmotor. 

De Atego is bij de retrofit uitgerust met een battery pack van 200 kWh, goed voor een range van meer dan 200 kilometer. Op de batterijen geldt vijf jaar garantie, of garantie voor 3.000 oplaadcycli. 

Lees ook: Dieselmotor draait dankzij retrofit op andere, schonere brandstof