Schwanenhals

Klanten krijgen, dat was het doel toen we ons voor het eerst in de dynamische wereld van de logistiek begaven. Toen ik samen met een studievriend bijna 21 jaar geleden begon met Nedcargo was dat waar het om draaide. We hadden net afscheid genomen van het oorspronkelijke businessplan waarmee we het bedrijf waren begonnen en waarvoor we startkapitaal hadden gekregen. Het plan was niet succesvol.

Dus maakte het niet uit waar de klanten vandaan kwamen en wat we voor ze moesten doen. De kachel moest immers branden. Als iemand telefonisch vroeg of we als hulpgoederenspecialist (waren we dat?) ook ‘Schwanenhals’ konden laden, zei ik ja zonder enig idee wat dat betekende. Als een logistiek verantwoordelijke van een grote Franse sterke drankenproducent onze ervaring peilde in het opmaken van het douaneteruggavedocument T5, knikte ik bevestigend. Ik was ervan overtuigd dat we de kennis Ă©n de vergunning zouden hebben voordat de dienstverlening zou beginnen. En toen iedereen ons afraadde om de binnenvaart in te gaan, hadden we het geloof dat we er een mooie business van konden maken.

‘Je wordt wat voorzichtiger, niet alle klanten passen meer. Een klant moet toch minimaal een omzet van een ton euro’s hebben, in het distributienetwerk passen, meer van hetzelfde zijn. En dat heeft een goede reden’

Roderick de la Houssaye, ceo bij Nedcargo

Zo zijn we onze dienstverlening gaan uitbreiden, met bravoure, af en toe een beetje bluf en de overtuiging dat we de obstakels onderweg zouden ontwijken.

En het lukte. Met een aantal succesvolle en iets minder verkeerde beslissingen zijn we nu een gezond bedrijf met een mooie dienstverlening en een omvang die een andere dynamiek met zich meebrengt. 

Deze column is verschenen in
het magazine Transport & Logistiek. 
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!

Je wordt wat voorzichtiger, niet alle klanten passen meer. Een klant moet toch minimaal een omzet van een ton euro’s hebben, in het distributienetwerk passen, meer van hetzelfde zijn. En dat heeft een goede reden: je kunt niet meer achter alles aanrennen omdat je de bestaande business niet in de weg wilt zitten.

Maar ik mis af en toe de bravoure, de onbevangenheid. Vertellen dat je het kunt, niet omdat je het al eens gedaan hebt, maar omdat je er van overtuigd bent dat je het op tijd kunt leren.

Tijd voor een Schwanenhals.

Roderick de la Houssaye is ceo bij Nedcargo.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roderick de la Houssaye