Brandstoffen en logistiek

De energietransitie zet door. Steeds meer ondernemers kijken serieus naar elektrische vrachtwagens en bestelbussen. Elektrische voertuigen, laadinfrastructuur, inpassing in de ruimte, het komt er allemaal snel aan.

In een parallelle wereld wordt nagedacht over alternatieve brandstoffen. Hier zijn nog veel problemen op te lossen. En dat moet ook gebeuren, want in sommige transportsectoren is elektriciteit (nog) geen werkbare oplossing.

Een probleem is: er zijn veel alternatieven: methanol, ammoniak, synthetische brandstoffen, en dan ook nog allerlei bio-varianten. Op het ogenblik is biodiesel op basis van FAME sterk in ontwikkeling. Het heeft een aantal voordelen (minder CO2, tanken kan via de bestaande infrastructuur), maar ook vreemde nadelen: het is minder handig in de winter, want de stollingstemperatuur is hoger dan voor fossiele diesel.

Er is nog een andere vorm van biodiesel: HVO. Dat staat voor hydro-treated vegetable oils. Deze beide varianten van biodiesel zijn gebaseerd op biomassa, waarbij de oorsprong van die biomassa weer kan bepalen of er verdringing is van die biomassa op andere markten.

Ik kan nog wel even doorgaan met brandstofalternatieven bespreken, maar ik houd het kort. Twee problemen zijn denk ik belangrijk.

Ten eerste is het beschikbaar komen van allerlei varianten een probleem. De beperkte beschikbaarheid van sommige alternatieve brandstoffen dwingt ondernemers om vrachtwagens op een beperkt aantal routes in te zetten, of om van die alternatieve brandstoffen zelf voorraden aan te houden. Ik benijd die ondernemers niet.

Als tweede probleem wil ik noemen: de energiewaarde van die alternatieve brandstoffen. Die is bijna zonder uitzondering lager dan voor fossiele brandstoffen. Dat geldt ook voor de gasvarianten, waaronder waterstof. Nu we nog niet zo heel veel toepassingen zien van al die alternatieven, valt dit nog niet zo op, maar op termijn zullen we gaan zien dat er veel meer transport en opslag nodig is om in onze brandstofbehoefte te voorzien.

Als vervoerders en logistieke dienstverleners denk u misschien: prima toch? Meer werk voor ons. Klopt, en ik gun het u allen van harte. Maar we hebben ook te maken met beperkte groei van de logistieke infrastructuur (er gaan echt niet veel tankterminals meer bijkomen), een chauffeurstekort, en andere restricties, waardoor heel veel groei in het vervoer niet makkelijk gaat worden.

Met onze Hollandse ondernemersgeest denk ik dat we dit nog best een tijd kunnen opvangen. U kunt ook een beroep doen op allerlei slimme collega’s in universiteiten en hogescholen om processen slimmer in te richten en strakker te plannen (of überhaupt te gaan plannen). Maar ik hoop dat we niet klem gaan lopen in deze logistieke beperkingen die alternatieve brandstoffen met zich mee gaan brengen.

Lees ook: Delen is vermenigvuldigen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Albert Veenstra