Logistiek en transport. De afgelopen tien jaar zijn we verwend geweest met een leverbetrouwbaarheid van dik in de 99 procent, een beperkte inflatie, een nog beperktere kostenstijging in de sector en een stabiel handelsvolume. Onze sector en de direct gerelateerde belanghebbenden hebben de afgelopen jaren op een voorspelbare manier zaken kunnen doen.

Logistiek en transport waren onderwerpen die de meeste agenda’s niet haalden en als je als logistiek dienstverlener een strategisch overleg wilde met de eindverantwoordelijke was er geen tijd, tenzij er getenderd werd om de tarieven nog maar eens te benchmarken. Kortom, zeker voor onze opdrachtgevers was het dossier Logistiek en Transport ‘a walk in the park’.

‘Ik geniet er vooral van dat iedereen zich weer realiseert dat – ook als het allemaal goed loopt – er geïnvesteerd moet blijven worden’

Roderick de la Houssaye, ceo bij Nedcargo

Inmiddels staat de logistieke wereld flink in de fik. De Evergiven blokkeerde het Suezkanaal, de top 5-containerhavens Ningbo en Shenzen gingen weken plat in verband met het coronavirus en de prijzen voor containers die vanuit het Verre Oosten naar Rotterdam komen, zijn met 700 procent gestegen. De betrouwbaarheid van de schepen is bovendien gehalveerd: slechts 40 procent is op tijd. Vanwege chauffeurstekorten in het Verenigd Koninkrijk heeft daar restaurantketen Nando’s vijftig restaurants gesloten, is er bij McDonald’s geen milkshake meer te krijgen en heeft KFC het menu moeten aanpassen. In Nederland zijn er meer vacatures dan werklozen, zijn er grote chauffeurstekorten, is de dienstverlening minder betrouwbaar en kan elke planning na een week weer in de prullenbak omdat de wereld er weer anders uitziet.

Deze column is verschenen
in het magazine Transport & Logistiek. 
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!

Net als iedereen verlang ik af en toe terug naar de tijden van rust, regelmaat en reinheid. Maar stiekem geniet ik van de reuring: dat één schip 10 procent van de wereldhandel kan stilleggen, dat enorme kostenstijgingen geabsorbeerd kunnen worden in plaats van discussies over tienden van procenten en dat er lege schappen zijn omdat er een chauffeurstekort is. Dat iets wat jarenlang vanzelf leek te gaan weer de aandacht krijgt die het verdient.

Maar ik geniet er vooral van dat iedereen zich weer realiseert dat – ook als het allemaal goed loopt – er geïnvesteerd moet blijven worden. In materieel, digitalisering maar vooral in mensen. Doe mij om de zoveel jaar maar een crisisje als deze.

Roderick de la Houssaye is ceo bij Nedcargo.