In de krant stond een artikel over de vele misstanden die samenhangen met palmolie. Zelfs de palmolie gecertificeerd met het RSPO-kenmerk ligt, terecht, stevig onder vuur. Nog zoiets: grootschalig houtsnippers inkopen aan de andere kant van de oceaan om hier ‘lekker duurzaam’ biomassa als brandstof voor energieopwekking te gebruiken. 

Als jouw schoorsteen of uitlaat geen uitstoot van fossiele brandstof heeft, dan klinkt dat best goed. Maar daarbij vergeet men dat er natuurgebieden – van Amerikaanse bossen tot de Indonesische jungle – gekapt worden. De impact op deze gebieden is desastreus en ook voor het mondiale klimaatprobleem levert het geen winst op. Al is het alleen maar omdat de schepen met houtsnippers en palmolie, doorgaans op stookolie, duizenden kilometers naar Europa afleggen. 

En hvo van de tweede of derde generatie dan? Beter, maar vooralsnog lijkt dit moeilijk schaalbaar, en het is zeker niet voldoende voor al het transport in Europa. Bovendien is de schadelijke fijnstof bij hvo minstens zoveel aanwezig als bij conventionele diesel. 

'In Frankrijk en Duitsland wordt respectievelijk € 7 en € 9 miljard in waterstof geïnvesteerd. De toezegging van € 79 miljoen in Nederland valt daarbij in het niet. Een gemiste kans'

HENK VAN DER WAL, EIGENAAR EN CEO VAN VAN DER WAL EN SMART WAY LOGISTICS

Zo kan het zijn dat iets in Europa duurzaam kan lijken, terwijl het in werkelijkheid het klimaatprobleem alleen maar vergroot. Dus is hvo een duurzaam alternatief? Wat mij betreft niet. Wil ik dan dat ‘we’ op conventionele brandstof blijven rijden? Nee, dat natuurlijk ook niet.

Gelukkig lijkt de ontwikkeling van de niet-rokende en -ronkende motoren van de eerste versnelling naar de vierde te zijn gezet. Er zijn meerdere voorbeelden te noemen die mij hoopvol stemmen, zoals de volledig elektrische 50-tonsvrachtwagen van Breytner en Post & Zonen, maar ook de ontwikkeling van trucks bij meerdere fabrikanten op basis van waterstof en elektra én samenwerkingen zoals het onlangs gesloten Waterstof Convenant Utrecht.

Natuurlijk zijn ook hier kritische noten te kraken: hoe worden de grondstoffen gemijnd voor bijvoorbeeld accu’s en hoe is de benutte elektriciteit opgewekt, is het groene of grijze elektra? Zetten we (bio)diesels af tegen waterstof en elektriciteit, dan hebben de laatste twee sowieso de toekomst. Zeker als de Nederlandse overheid Frankrijk en Duitsland volgt, daar wordt respectievelijk € 7 en € 9 miljard in waterstof geïnvesteerd. De toezegging van € 79 miljoen in Nederland valt daarbij in het niet. Een gemiste kans, want Nederland heeft een groeiende economie van waterstof- en elektrisch transport en daar zit nog veel meer potentie in.  

Deze column is verschenen in
het magazine Transport & Logistiek. 
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!

Maar dat de overheid achterloopt mag geen reden zijn, we moeten nu doen wat we nu kunnen doen. In het Waterstof Convenant Utrecht hebben wij dan ook toegezegd voor 2030 te investeren in ten minste vijf waterstoftrucks. Bovendien volg ik de ontwikkelingen rondom elektrische trucks op de voet. 

Met uw investeringen kunt u ook de toon zetten, daarom mijn vraag aan u: hoe investeert u in werkelijke verduurzaming? 

Henk van der Wal is eigenaar en ceo van Van der Wal en Smart Way Logistics.