Bloemen kun je niet bewaren. Daarom plaatste Sam Rohn, ceo & cofounder van Red je Pakketje, op 26 maart een oproep op Facebook om iets te doen voor de 4.500 Nederlandse telers, voor wie de omzet met 80 tot 90 procent was weggevallen. Export was grotendeels onmogelijk geworden, waardoor er heel veel bloemen de groenbak in konden. “Dat bericht op Facebook leverde direct enorm veel steun en hulpaanbiedingen op. Het leidde tot het opzetten van www.redjeboeketje.nl binnen 24 uur door twintig vrijwilligers”, vertelt Rohn. "Alle partners hebben gratis bijgedragen. Er zijn foto’s gemaakt, marketeers zijn aan het werk gegaan en onze eigen IT-afdeling heeft de website gebouwd. De naam werd door iemand op Facebook aangedragen. Nog eens 24 uur later waren er al 1.000 boeketten gedoneerd. Dat was onwijs gaaf.” 

Extra medewerkers voor Red je Boeketje

Het werkt als volgt. Via de website kunnen mensen een boeket kopen voor € 15, inclusief bezorging bij een zorginstelling of een bekende. Frederique’s Choice verzorgt via internet de inkoop van de bloemen bij de telers. “Dit bedrijf staat goed bekend. Red je Pakketje haalt de bloemen op en doet de bezorging. Er kwam veel kijken bij het opschalen”, constateert Rohn.
"Los hiervan kregen wij het als Red je Pakketje ook al veel drukker met de pakketbezorging. Onze omzet steeg door de coronamaatregelen met 100 procent. Tijdens de intelligente lockdown hebben we 180 medewerkers extra aangenomen, vooral jonge oud-horecamedewerkers die graag wilden werken. Normaliter bezorgen we met Red je Pakketje standaard in de avond, maar door de drukte gingen we ook overdag bezorgen. Via lease- en verhuurbedrijven verhoogden we de inzet van onze 120 bussen tot driehonderd bussen, ook voor de boeketten.”
minister Schouten coronacrisis

Minister Schouten

“We waren een week bezig toen minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit boeketten afleverde bij een zorginstelling en hiervan een filmpje deelde op LinkedIn”, vertelt Rohn. "Zij noemde het Red je Boeketje een prachtig maatschappelijk initiatief. In de eerste twee weken ontstond er een piek in de donaties. Na vier weken waren er meer dan 50.000 boeketten gedoneerd.”

Overigens zijn er nu inmiddels ook andere acties voor de telers waarvoor vervoerders zich inzetten. Half april sloot de Nationale Vereniging de Zonnebloem zich aan bij Red je Boeketje, wat ook weer honderden boeketten opleverde voor eenzame ouderen.

Nieuwe klanten

Rohn wil tot juni doorgaan met de actie. “Het is nu wat stiller geworden. De piek is voorbij. We communiceren er ook minder over. Er komen nu wel veel aanvragen binnen voor medewerkers van bedrijven die thuiswerken, maar wij gaan de actie afbouwen of overdragen. Wij werken ook voor andere onlinebloemisten, met wie wij niet willen concurreren. We gaan stoppen met Red je Boeketje, maar het is een mooie oplossing voor de telers gebleken.” Hij is blij dat de actie – waaraan hij niets heeft verdiend – niet alleen voor de telers iets heeft opgeleverd, maar ook heeft gezorgd voor veel nieuwe klanten voor Red je Pakketje.