"Door het steunpakket met negen maanden te verlengen ontstaat er meer duidelijkheid", reageert TLN-voorzitter Elisabeth Post. "In deze onzekere tijd is dat belangrijk. Ondernemers weten beter waar ze aan toe zijn en welke steun ze kunnen verwachten. Maar voor noodlijdende transportbedrijven is het gehele pakket niet genoeg."

Steunpakket: geen subsidie voor vaste lasten

Zo kunnen transportbedrijven nog steeds geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten, omdat zij niet de goede SBI-code hebben. "Het is teleurstellend dat het kabinet blijft vasthouden aan een onrechtvaardige regeling", onderstreept Post. "Transporteurs die getroffen sectoren bevoorraden, kampen nog steeds met verliezen. Want als er een bepaalde bedrijfstak stilstaat, staan de vrachtwagens dat ook. Toch kan een transportbedrijf met veel omzetverlies geen beroep doen op de TVL, terwijl ondernemers in een getroffen sector er wél voor in aanmerking komen. Dat valt niet te rijmen." 

TLN heeft dit punt keer op keer aan de orde gesteld bij het kabinet en de centrale werkgeversorganisaties, maar kreeg geen gehoor. Post is daarover zeer teleurgesteld.

Loonkosten en belastinguitstel

Wél positief is de verlenging van de NOW-regeling met negen maanden. Post: "Daarmee kunnen getroffen bedrijven in ieder geval aanspraak blijven maken op een subsidie op de loonkosten. Daarnaast is het verlengde belastinguitstel tot 1 januari een kleine opsteker. Hopelijk zorgt dat op korte termijn voor wat ademruimte en voorkomt het acute liquiditeitsproblemen bij bedrijven.”