Eigenaar wegrestaurant wil chauffeurs weer aan tafel

Op de menukaart staat in vetgedrukte letters: ‘Eigen drinken is prima, maar help ons met overleven’. Via een lobby probeert Jurrian Visscher (36) voor elkaar te krijgen dat chauffeurs weer in het restaurant kunnen eten. “Bizar dat zij, die zorgen dat wij alles thuis krijgen wat ons hartje begeert, als paria’s hun maaltijd veelal in hun auto of buiten moeten oppeuzelen.”

Niet alleen chauffeurs

Voor de coronatijd liep het als een tierelier bij Roadrunner. Er werkten veertien mensen met verschillende contracten en contractjes, waaronder scholieren. Inmiddels zijn het er nog zes. Niet alleen chauffeurs staken hun neus om de deur, maar ook mensen uit de buurt en toeristen die in de zomer op de campings in de omgeving vertier zoeken. “We hadden ook regelmatig feestjes in de serre”, lacht Visscher om de herinnering. Daar heeft hij sinds enkele jaren twee bowlingbaantjes liggen die normaal gesproken hartstikke populair zijn. Momenteel zijn ze buiten werking.

En ook afgelopen zomer pakte uit als een onverwacht mooie tijd voor het bloeiende bedrijf. Roadrunner ging aan de slag met een all-intapasconcept en dat sloeg in als een bom. Het restaurant bestaat uit een gedeelte bij de bar en daarnaast is er een ruime serre. “In totaal konden we vorig jaar binnen twaalf tafeltjes kwijt van diverse grootte. En door het mooie weer streken ook veel klanten neer op ons terras.” 

‘Volgens mij is het gevaarlijker dat chauffeurs naast elkaar aan de bar een maaltijd bestellen, dan wanneer ze aan een tafeltje zouden gaan zitten’

Jurrian visscher, eigenaar wegrestaurant roadrunner

Vorig jaar creëerde de muzikale ondernemer een sfeervolle veranda met tafeltjes en stoeltjes die naast de ingang te vinden is. “En ik wil die veranda met glazen wanden helemaal gaan afsluiten, dan kunnen klanten er nog vaker gebruik van maken.”

Horeca werd no-goarea

Locatie, locatie, locatie hoor je makelaars vaak zeggen. Dat geldt ook voor Roadrunner. “Als je van Zwolle naar Hoogeveen moet, kun je ook via ons rijden, dat is korter”, zegt Visscher met glanzende ogen. “Een bijkomend voordeel is dat je dan het weegpunt bij Hessenpoort ontwijkt.”

De fanatieke ondernemer was praktisch eigenaar van het ruime pand toen corona roet in het eten gooide. Zijn huis een paar kilometer verderop had hij om die reden van de hand gedaan en hij was in onderhandeling met de bank. Maar met de komst van de pandemie trapte de geldschieter abrupt op de rem. “Horeca werd voor hen een no-goarea.” Toch blijft hij verbeteringen doorvoeren aan het ruime pand, zoals kortgeleden de ruime nieuwe keuken die hij samen met zijn voormalige schoonvader heeft geïnstalleerd. En binnenkort vliegt de bar eruit, daar kun je op wachten. 

Partner Aliyssa Vader opperde dat Roadrunner zich zou aansluiten bij Thuisbezorgd.nl. “We zitten hier op een strategische plek. Zowel Dalfsen, Nieuwleusen als Ommen ligt op tien minuten afstand. Het heeft ons op de kaart gezet voor inwoners van Ommen. Die dachten vóór Thuisbezorgd nooit aan ons.” Met name zaterdag en zondag zorgt dit platform voor een welkome aanvulling op de omzet voor het wegrestaurant.

Slechte tijden

Visscher windt er geen doekjes om: zakelijk gezien zijn het momenteel ronduit slechte tijden voor het wegrestaurant aan de doorgaande weg. Zonder overheidssteun zou hij het niet kunnen bolwerken. Hij werkte jarenlang tevens als dj in de weekenden in het hele land, in principe een interessante extra job, maar ook daarmee kan hij nu niet aan de bak.

Toch is Roadrunner zeven dagen open als service aan de chauffeurs. “Deze mensen houden onze maatschappij draaiende, daarom kunnen ze hier iedere dag terecht.” Met een beetje mikken passen er zo’n vijftig auto’s op zijn parkeerplaats en het terrein van het tankstation ernaast. De chauffeurs die overnachten, kunnen dag en nacht gebruikmaken van douche en toilet. Visscher geeft ze een sleutel mee.

wegrestaurant roadrunner dalfsen
Wegrestaurant Roadrunner in Dalfsen. Ook hier mogen chauffeurs binnen een maaltijd bestellen, maar moeten deze in de vrachtwagencabine verorberen.

Maar als het gaat om het avondeten mogen de professionals alleen maar een maaltijd aan de bar bestellen om die vervolgens in de vrachtwagen te verorberen. Gerechten als bami met kipsaté en stampport worden weliswaar geserveerd op een echt bord met rvs-bestek – dus niet in wegwerpverpakking – en bij de auto bezorgd door medewerkers van het bedrijf, maar toch. “Volgens mij is het gevaarlijker dat ze naast elkaar aan de bar bestellen, dan wanneer ze aan een tafeltje zouden gaan zitten.”

Chauffeurs net als daklozen

Samen met collega Sandra van Schaeren van wegrestaurant Malden is Visscher een actie gestart. Hij vindt het ronduit belachelijk dat de chauffeurs niet binnen hun avondhap mogen nuttigen. Inmiddels hebben zich nog eens 26 collega-wegrestaurants aangesloten bij dit initiatief. “Sandra en ik zijn gaan praten bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die hebben ons nu doorgestuurd naar hun collega’s van Economische Zaken.” 

Ondertussen heeft Koninklijk Horeca Nederland deze plannen doorkruist. Chauffeurs mogen nu door hen, net als daklozen(!) als het minimaal vijf dagen 0 °C is of kouder, inderdaad hun maaltijd binnen verorberen. Van Schaeren en Visscher vinden dat lang niet voldoende. “Uit menselijk oogpunt moeten ze binnen mogen plaatsnemen!”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding
Onderwerpen: ,

Auteur: Ingrid Damen