‘Chauffeur gebaat bij digitaal Europees vaccinatiecertificaat’

“Voor zover bij ons bekend, heeft geen enkel Europees land chauffeurs eerder gevaccineerd ten opzichte van andere beroepsgroepen. Voor het vaccineren van chauffeurs is ook geen uniform, Europees beleid opgesteld”, aldus Bart van Pagée namens TLN. 

Een algemeen Europees en wereldwijd geaccepteerd vaccinatiecertificaat zou volgens TLN de meest logische en eenvoudige optie zijn om vast te leggen wie is gevaccineerd. Pagée: “Daarbij is het wel belangrijk dat een certificaat geen extra administratieve last voor werknemers of werkgevers met zich meebrengt. Eenvoud is belangrijk. Het is niet wenselijk dat chauffeurs een wirwar aan papieren bij zich moeten hebben. Dergelijke situaties, zoals eerder bij de lockdowns, moeten voorkomen worden.” 

Eenduidig en eenvoudig vaccinatiecertificaat

TLN ziet nog wel een uitdaging bij de registratie van gevaccineerde chauffeurs. “Het belangrijkste is dat een vaccinatiecertificaat eenduidig en eenvoudig moet zijn. Daarnaast benadrukken wij dat een certificaat een vergemakkelijking en versoepeling moet zijn voor huidige beperkingen, zoals een testverplichting. Het moet juist niet nieuwe beperkingen opleggen op het moment dat een chauffeurs nog niet is ingeënt.” 

Druk vanuit werkgever?

Vrachtwagenchauffeur Frank van Loon heeft een eenmanszaak: Internationaal Transport van Loon uit het Brabantse Reusel. Hij heeft zich gespecialiseerd in rondhouttransport en rijdt over de grens meestal naar Duitsland en Noord-Frankrijk. Frank heeft ervoor gekozen om zich niet te laten vaccineren. “Een digitaal vaccinatiecertificaat voor chauffeurs, daar heb ik nog helemaal niets over gehoord. Iedereen moet de keuze van wel of niet vaccineren zelf maken. Het zou niet zo moeten zijn dat je door die keuze zonder werk komt te zitten of druk ervaart vanuit de werkgever.” 

IRU doet oproep voor vaccinatiecertificaat
De IRU (International Road Transport Union) roept de Wereldgezondheidsorganisatie en nationale overheden op om met spoed een wereldwijd erkend digitaal vaccinatiecertificaat voor commerciële vrachtwagen- en touringcarchauffeurs in te voeren. De IRU stelt dat overheden prioriteit moeten geven aan commerciële drijfveren in nationale vaccinatieprogramma’s. 

De chauffeur verwacht in de toekomst geen problemen te krijgen met het feit dat hij zich niet laat vaccineren. “Mijn werk is kleinschalig en gemoedelijk. Als ik al contact met anderen heb, dan is dat een-op-een. Er zijn ook dagen bij dat ik niemand zie!”

Privézaak

“Onze chauffeurs rijden door heel Europa. Binnen ons bedrijf wordt er niet gesproken over de vraag of iemand zich wel of niet laat vaccineren, want je mag niemand verplichten om zich te laten inenten”, aldus Ron van Velthoven, mede-eigenaar van Internationaal Transportbedrijf G.A. van Velthoven uit het Zuid-Hollandse Kwintsheul. 

Van Velthoven heeft er geen zicht op hoeveel chauffeurs binnen zijn bedrijf gevaccineerd zijn. “Als ze aan een grens komen en een certificaat moeten laten zien wat ze niet hebben, ervaren ze daar zelf de gevolgen van. Ik denk dat het goed is dat op korte termijn ieder Europees land eigen beleid maakt, om uiteindelijk samen tot een gezamenlijk EU-beleid te komen. Vooralsnog lopen we niet tegen problemen aan bij grenzen; chauffeurs die vanuit Engeland naar Nederland gaan doen een test. Voor ons is het geen item, want zelfs als ik een chauffeur zou vragen of hij gevaccineerd is, is hij niet verplicht om te antwoorden. Dit is een privézaak waar wij als bedrijf geen invloed op kunnen en willen uitoefenen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Daphne Doemges