De meest drastische maatregel tot nu toe is de aankondiging van de Italiaanse overheid afgelopen weekend de regio Lombardije en veertien provincies in andere regio's op slot te doen. Zo moet een verdere verspreiding van het coronavirus worden tegengegaan. Ongeveer 16 miljoen mensen mogen de getroffen gebieden niet meer in- of uit. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor delen van Noord-Italië om die reden aangescherpt. Een deel van het land heeft nu kleurcode rood, wat betekent dat reizen naar deze regio's worden afgeraden.

Coronavirus geeft economie klappen

De wereldeconomie krijgt dit jaar flinke klappen als gevolg van de verspreiding van het coronavirus. Ook als het virus zich niet verder verspreidt, halveert naar verwachting de economische groei. In het geval van een pandemie blijft er mogelijk zelfs nauwelijks groei over, meldt de NOS op basis van een onderzoek van de Rabobank. RaboResearch bericht bovendien dat door de snelle verspreiding van het coronavirus de Italiaanse economie richting een recessie wordt geduwd. 

‘Leer hiervan!'

Tijdens een webinar afgelopen vrijdag van Nieuwsblad Transport over de gevolgen van het coronavirus voor de logistiek en verladers benadrukte Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit, hoe kwetsbaar de logistiek en verladers zijn als ze niet dicht bij hun – in dit geval Chinese – producenten zitten. Hij verwacht dan ook dat door de gevolgen van het coronovirus het aantal regionale productieketens zal toenemen in onder andere oost-Europa. "Ik zou willen meegeven aan de sector: leer hiervan! Onderzoek hoe je weerbaarder wordt en ga kijken naar allerlei scenario's. Verder is het belangrijk de krachten te bundelen en samen te werken."

Milieu

Rogier Spoel, beleidsmedewerker zee- en luchtvracht Evofenedex, beaamt dit. "De schrik slaat je om het hart, maar we zijn veerkrachtig. Er moet nu echt gekeken worden naar lokaal produceren en duurzaam. Je ziet dat nu ook veel meetings online gehouden worden. Dat zet je aan het nadenken of je dat niet veel vaker zou moeten doen in het kader van duurzaamheid." Kuipers vult aan: "Ja, het milieu – en dus ook Greta Thunberg – is hier duidelijk de lachende derde. Je krabt je wel degelijk achter je oren als je ziet hoeveel minder smog er in Chinese steden is nu de industrie en het verkeer daar grotendeels stilligt.”

Achterstanden

En dan de vraag: zullen opgelopen achterstanden worden ingehaald? "Niet helemaal", zegt Kuipers. "Mode van nu zal over een paar maanden niet meer worden verkocht. In de business-to-businesssector ligt dat anders.” Bang zijn dat er op een goed moment een enorme hausse aan containers uit China komt die de Rotterdamse haven niet zou kunnen verwerken, hoeven we volgens Kuipers niet. "Alles zal daar weer langzaam op gang komen en dus ook de toevoer van containers."

Werktijdverkorting

Albert Jan Swart, sectoreconoom Logistiek en Industrie bij ABN Amro, benadrukt het belang voor bedrijven om snel actie te ondernemen als ze zien dat hun liquiditeit vermindert door de gevolgen van het coronavirus. Hij adviseert die bedrijven om op korte termijn bij hun bank aan te kloppen voor meer financiële ruimte en zo nodig werktijdverkorting aan te vragen. "De maatregel voor werktijdverkorting heeft de overheid ingesteld om ervoor te zorgen dat bedrijven niet omvallen. Vorige week lag het aantal bedrijven in de sector logistiek/industrie dat werktijdverkorting had aangevraagd op honderd, gisteren op vijfhonderd en vandaag op zeshonderd. Dat scheelt direct cash." En zoals Swart het ziet: "Nu is het stilte voor de storm. De schokgolf komt nog. Daarom informeren wij onze klanten nu ook dat er iets groots aankomt."