Lees hier meer over de gevolgen van het coronavirus.

“Sinds enkele weken staat alles wat wij doen in het kader van events op nul", zegt Heino van Ophuizen, directeur van Micodo Transport. "Alle grote evenementen zijn tot zeker 1 juni afgeblazen en inmiddels ook al meerdere in de periode erna. Grote evenementen, zoals het Songfestival in Rotterdam, de Formule 1 op Zandvoort, het EK voetbal, Pinkpop, Paaspop en de Nijmeegse Vierdaagse, zijn een aantal van de ruim 2.000 events waarvoor wij voor een van onze belangrijke opdrachtgevers behoorlijke investeringen hebben gedaan." 

Micodo staat grotendeels stil

Micodo Transport is als het gaat om events gespecialiseerd in vervoer, opslag en opbouw van complete stands, tapinstallaties, presentatiewanden en uiteenlopende promotiematerialen voor beurzen, festivals en sportevenementen. "Op dit moment staat zo'n 80 procent van onze vloot stil”, vertelt Van Ophuizen. "Dat geldt dus ook voor chauffeurs en magazijn- en kantoorpersoneel, die helaas nu noodgewongen thuis zitten. De betreffende wagens en chauffeurs kunnen we ook niet inzetten voor de andere takken van transport waarin we zijn gespecialiseerd, zoals het leveren van ICT-apparatuur aan zorginstellingen, scholen, politie en brandweer, evenals de belevering van marketinggerelateerde foodproducten van onze andere opdrachtgever. Ook deze twee nichemarkten zitten vanwege het coronavirus ook op slot. Samen zijn deze drie marktsegmenten goed voor 90 procent van onze omzet. Waar specialisatie normaal gesproken onze sterkte is, lopen we in deze niches nu forse klappen op. Voor andere retailers gaan rijden in de regio is voor ons ook geen optie, omdat de meesten zelfvoorzienend zijn of al werken met andere logistiek dienstverleners. Bovendien zal deze piek ook maar een paar dagen zal aanhouden.”

Gezond bedrijf

micodo vervoert voor evenementenDe directie van Micodo Transport heeft daarom besloten de eigen voertuigen stil te zetten. "Dit kan ook omdat we voor het merendeel eigen voertuigen hebben die je kunt opschorten voor verzekering en belasting", zegt Van Ophuizen. Zijn bedrijf heeft verder positieve gesprekken gevoerd met leasebedrijven en de bank. "Gelukkig zijn we een gezond bedrijf en houden we het zeker wel twee tot drie maanden vol. Maar niemand kan zeggen hoe lang deze crisis gaat duren. Laten we hopen dat we over enkele maanden de draad weer kunnen oppakken voor in ieder geval twee van onze drie nichemarkten. Events zal namelijk een lastige worden, omdat geen enkel bedrijf voor na 1 juni al iets durft te gaan organiseren. Op zijn vroegst kunnen we daarmee in september, oktober weer aan de slag en dan is het seizoen voor de grote evenementen grotendeels voorbij. Voor events moet je 2020 dan eigenlijk goeddeels als een verloren jaar beschouwen." 

Kundige en ervaren chauffeurs

Ondertussen hoop Van Ophuizen ook dat hij niet een deel van zijn kundige en ervaren chauffeurs kwijtraakt. "Zij zitten nu wel thuis en je weet niet of ze wachten tot ze hier weer aan de slag kunnen. Dat hopen we natuurlijk wel, want zij zijn opgeleid voor het werk wat ze doen en kennen de ins en outs van de sectoren waarvoor ze rijden. Het zijn dus zorgelijke tijden, maar we zijn zoals gezegd een gezond bedrijf en blijven dus positief.”

Dubbel gedupeerd

Naast het feit dat een in events gespecialiseerde vervoerder nu te maken heeft met het afblazen van alle evenementen tot zeker 1 juni, kan hij nog eens extra getroffen worden door hij zijn vrachtwagens niet mag inzetten voor andere takken van transport. Een in events gespecialiseerde vervoerder die wij spraken, en die niet met naam en toenaam genoemd wil worden, zet zijn vrachtwagens in voor het transport van artiesten en bands waarmee zijn chauffeurs ook vaak on tour gaan. Het betreffende bedrijf is vanwege de specialistische werkzaamheden niet geregistreerd als beroepsgoederenvervoerder, maar als dienstverlener voor culturele instellingen. De chauffeurs die het bedrijf in dienst heeft, worden dan ook geen chauffeurs genoemd, maar inspiciënten. Deze medewerkers zijn niet alleen chauffeur, maar zijn ook opgeleid voor het opbouwen en afbreken van podia, decors, licht- en geluidsinstallaties.

Al het laatste nieuws omtrent trucks, distributie en alles in de transportbranche lees je bij Transport Logistiek.