Elektrische vuilniswagenHet voertuig kan 170 km rijden voordat hij moet worden opgeladen. Dat gebeurt aan een laadpaal op de thuisbasis van de vuilniswagens aan het Kleinpolderplein.

Laadvoorziening vraagt veel stroom

De elektrische vuilniswagen is geen standaardproduct, maar door Emoss omgebouwd van diesel naar elektrisch, Truckland leverde het DAF LF chassis en GeesinkNorba zorgde voor de elektrische huisvuilwagenopbouw. De laadvoorziening vraagt veel stroom. Hiervoor zijn speciale kabels in de grond gelegd en de elektrische aansluiting in het trafohuis kreeg een flinke aanpassing.

Hybridevuilniswagens

In 2030 wil de gemeente Rotterdam dat alle eigen voertuigen ‘schoon’ zijn. Op dit moment rijden er 162 elektrische en 244 hybridepersonenauto’s voor de gemeente. Daarnaast zijn er twee hybridevuilniswagens en nu een eerste elektrische vuilniswagen op de weg te vinden. In het komend halfjaar komen daar nog twee elektrische voertuigen bij.

Waterstof

Het is voorlopig nog een experiment. Direct alle vuilniswagens elektrisch laten rijden is nog niet mogelijk. Dat vraagt namelijk fikse aanpassingen in de laadinfrastructuur. Daarom kijkt de gemeente ook naar andere schone brandstoffen, zoals waterstof. Behalve het verschonen van alle wagens zet de gemeente ook in op minder autoverkeer in de regio. Zo gebruiken de medewerkers van de gemeente bijvoorbeeld deelauto’s en elektrische fietsen.