“Veertig jaar geleden hadden we al onze eerste DAF”, zegt Albers. “Nu hebben we sinds lange tijd weer eens hagelnieuwe exemplaren aangeschaft ter vervanging van enkele oudere trekkers. Dat is dan best nog spannend. Met een van de grond af aan nieuw ontwikkelde truck kun je kinderziektes verwachten. DAF heeft echter duidelijk veel testwerk verricht, want de XG’s rijden probleemloos.”

Drie DAF XG-trekkers al op weg

De eerste nieuwe DAF is sinds maart dit jaar in bedrijf. Deze XG 480 FT heeft onder meer een 9-tonsvooras, schuifschotel, hydrauliekinstallatie, standairco, Super Air-chauffeursstoelen, Xtra Comfort-matrassen en Alcoa-wielen. De trekker rijdt met mesttanks en schuifvloertrailers. De twee andere zijn in mei en juli ingezet: ook deze DAF’s XG hebben dezelfde uitrusting en uitstraling maar zijn zonder hydrauliekinstallatie geleverd. Ze staan voor tautliners. In januari 2023 levert dealer Allers Bedrijfswagens de laatste twee exemplaren met de specificaties van de eerste XG.

Verrast door lager verbruik

Albers is aangenaam verrast door het lagere verbruik. “Natuurlijk krijg je pas over een langere periode een juist beeld, maar in de eerste maanden constateren wij wel een gemiddeld 10 procent lager verbruik ten opzichte van een eerdere generatie DAF-voertuigen die we nog in bedrijf hebben. De cabine is geweldig. Je merkt aan alles dat met ruimte en indeling veel winst is geboekt. Ik hoor van de chauffeurs positieve geluiden over beenruimte en algehele zitpositie en over het brede bed.”

albers groep daf xg

De Albers Groep heeft roots in de agrarische sector en is uitgegroeid tot specialist in het vervoer en de logistieke begeleiding van alle soorten vloeibare en vaste mest, vloeibare diervoeders en vele soorten goederen. Mestverwerking is een van de pijlers, waarbij met mobiele mestscheiders bij veehouderijbedrijven vaste van vloeibare bestanddelen worden gescheiden. 

Lees ook: Het productieproces van de nieuwe DAF XF, XG en XG+ 

Met de vaste bestanddelen worden in de eigen composteringsfabriek organische meststoffen geproduceerd. “60.000 ton per jaar en het leeuwendeel is voor de export”, vertelt Albers. “Daarnaast vervoeren we tal van andere producten, zoals bijvoorbeeld graszoden voor grote stadions in binnen- en buitenland. Als Guus Meeuwis een optreden heeft gehad in het PSV-stadion, dan kunnen we aan de slag. Logistiek gezien is dat best een uitdaging, omdat de zoden zo kort mogelijk in de vrachtwagens moeten liggen zodat ze vers blijven. Voor een heel stadion gaat het om 25 tot dertig vrachtladingen.”