De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaataccu (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft deze elektrische DAF een actieradius van tot zo’n 280 kilometer; ruim voldoende voor de inzet in stedelijke distributie. 

LFB-accu voor DAF LF

DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF's vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de garantietermijn van zes jaar op de batterijen.

Slow en fast charging

Bijzonder aan de nieuwe DAF LF Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) kan de batterij in zesenhalf uur van 20 naar 80 procent worden opgeladen. Een volledige lading (0 tot 100 procent) duurt tot twaalf uur. Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging (650V DC, 150 kW) ook mogelijk. In zestig minuten wordt de batterij van 20 tot 80 procent opgeladen – of in twee uur van helemaal leeg naar helemaal vol.

Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck.

Uitvoeringen

De LF Electric komt op de markt als een 19-tonsbakwagen met een wielbasis van 5,3 of 5,85 meter. Het voertuig biedt een laadvermogen van 11.700 kilo – de opbouw meegerekend; ruim voldoende voor verreweg de meeste toepassingen in de stadsdistributie. De DAF LF Electric, die in nauwe samenwerking met Dana Inc. werd ontwikkeld, wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk.

Elektrisch programma DAF

De LF is een aanvulling op het elektrische programma naast de al langer leverbare CF Electric (met een GCW tot 37 ton). Deze is vooral bedoeld voor supermarktdistributie en regionaal transport. Onlangs breidde DAF de CF-serie uit met de 6x2 CF Electric bakwagen (met een GVW tot 29 ton). Dankzij de gestuurde achteras is dit chassis ideaal voor bijvoorbeeld zero-emissieafvalinzameling. Doordat de CF Electric-trucks bij verschillende klanten al honderdduizenden kilometers hebben gereden, heeft DAF een rijke ervaring opgebouwd met de technologie van elektrische aandrijflijnen.