DAF onthulde de nieuwe generatie trucks voor het zwaardere distributiewerk en specifieke (bouw)toepassingen afgelopen september op de IAA Transportation in Hannover. Daar werd de XD-serie meteen uitgeroepen tot International Truck of the Year 2023. De prijs volgt op de titel van 2022 voor DAF's XF, XG en XG+. De focus bij het ontwerp van de nieuwe generatie lag op efficiency, veiligheid en comfort.

DAF XD deelt DNA

De XD deelt het DNA met zijn grotere broers voor het langeafstandstransport. Dat is onder andere terug te zien aan de hoeveelheid ruimte in de cabine, de diverse veiligheids- en rijassistentiesystemen en de vrijwel identieke, moderne vormgeving van het dashboard.

daf xd nieuwe trucks

Detail: de XD komt standaard met een nieuw vormgegeven Vision Dashboard, dat vanaf nu overigens ook op de XF verkrijgbaar is. Het dashboard loopt daarbij af richting de voorruit, zodat er nog beter direct zicht naar voren is.

Niet of nauwelijks dode hoek

Over zicht gesproken: de lage positie van de cabine (standaard twee instaptreden, drie is mogelijk bij specifieke toepassingen) geeft met de grote voorruit en het optionele Kerb View Window, goed zicht op wat er rondom de cabine gebeurt. Doe daar DAF’s digitale spiegelcamerasysteem en Corner View bij, dan is van een dode hoek niet of nauwelijks meer sprake.

DAF heeft geen concessies willen doen aan het chauffeursomfort. Er is veel (opberg)ruimte, ongeacht de cabinevariant (dag-, slaap- of hoge slaapcabine) en de motortunnel is flink lager. 

Lees binnenkort een uitgebreide rijimpressie van de DAF XD op deze website! Hieronder een korte impressie van het uiterlijk van de DAF XD.