DAF Trucks heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Naast de introductie van een nieuwe truckgeneratie heeft het merk in voorgaande tien jaar meer dan € 600 miljoen geïnvesteerd in zijn fabrieken en productieprocessen. Daarbij is veel aandacht besteed aan het milieuvriendelijk en ergonomisch werken. In Eindhoven, maar vooral ook in België, waar ‘Neerlands trots’ grotendeels gebouwd wordt. 

Historie DAF in België

In de jaren zestig staan de gebroeders Van Doorne voor uitdaging: de vraag naar trucks groeit en DAF’s productiecapaciteit moet worden uitgebreid. Eindhoven biedt ruimte, maar door de groei van ook andere ondernemingen is er een personeelstekort in de regio. In de fabriek werken al arbeidskrachten uit België, waar juist arbeidspotentieel beschikbaar is door sluiting van mijnen en diamantslijperijen. Zodoende wordt vlak over de grens naar een geschikte locatie gezocht. Het wordt Westerlo. 

DAF Trucks Westerlo België
DAF’s cabine- en assenfabriek in Westerlo, België.© DAF Trucks

In mei 1966 start de cabineproductie en aan het eind van het jaar draait de fabriek op volle toeren. Al snel wordt de cabinefabriek uitgebreid. Het is het begin van een lange reeks investeringen.

Vijf jaar later word de (zware)assenproductie uit Eindhoven overgenomen. Medio jaren tachtig wordt de locatie Westerlo uitgebreid met een lakstraat, die in 2017 volledig wordt vernieuwd. Het is daarmee op dat moment de modernste en meest milieuvriendelijke lakstraat van Europa, waarbij spuitrobots het handwerk overnemen. In 2019 komt daar de productiestraat met een nieuwe assemblagehal voor de nieuwe truckgeneratie bij. 

Ingericht op de nieuwe truckgeneratie

De productie van de nieuwe generatie DAF-trucks vindt plaats in een volledig nieuw gebouwde hal, met één productielijn voor alle cabinetypes. Sinds dit jaar worden de eerste nieuwe DAF’s XF, XG en XG+ gebouwd. De productiecapaciteit ligt nu op negentig stuks per dag, maar dit aantal wordt wekelijks uitgebreid. Tegelijkertijd wordt de productie van het vorige type afgebouwd. 

lakstraat vrachtwagenfabriek
n de nieuwe cabinelakstraat krijgen de trucks hun kleur. De cabinelakstraat, die op de groei is gebouwd, is 144 x 58 x 26 meter groot, heeft € 100 miljoen gekost en kent een productiecapaciteit van driehonderd cabines per dag. © DAF Trucks

Er wordt geproduceerd volgens het ‘build to order’-principe, waarbij de truck pas gemaakt wordt als deze besteld is. Na vijf weken training zijn de fabrieksmedewerkers klaar om aan de nieuwe generatie DAF-trucks te kunnen en mogen werken. Robots nemen echter een groot deel van zwaar en repeterend werk van medewerkers over.

Het productieproces in Westerlo 

Met een speciale trein rijden we door het productieproces, dat start met de bouw van de body van de cabine uit plaatmateriaal uit Eindhoven. Er wordt gebouwd in volgorde van klantorder. Met zogenoemde RFIT-tags wordt de order uitgelezen en de cabine opgebouwd conform bestelling.

De hoofdlijn is 130 meter lang en als een visgraat opgesteld. Alle voormontages komen vanuit verschillende lijnen links of rechts van de vloer, waarbij robots de onderdelen oppakken en positioneren op de hoofdlijn. Na de bouw van de body volgt de vloer, het schutbord en het dak. Door alle opties zijn er zo’n tweehonderd verschillende dakvarianten mogelijk. Gaten voor de bevestiging van bijvoorbeeld luchthoorns worden hier aangebracht. Vanaf dit moment is de cabine als zodanig herkenbaar. 

plaatsing ruit in vrachtwagencabine
Voor meer zicht rondom de truck, is DAF’s voorruit (veel) groter en ronder geworden dan we kennen van andere trucks. Om de ruit passend te maken wordt het glas voor plaatsing ‘geplooid’ ofwel omgebogen. © DAF Trucks

In een geometrisch station worden de dimensies uitgemeten voor de laspunten, waarna robots de cabine afslassen. Daarna rolt de cabine door naar de laser-/configuratorcel. Een beeldscherm buiten deze cel toont wat er in de afgesloten ruimte gebeurt: specifieke opties als zijruiten of een achterruit worden hier door lasers uitgesneden.  

Lees ook: DAF-topman Harry Wolters voorziet dat de komende jaren nóg dynamischer zullen zijn

Op het eind van de bodylijn hangen robots de portieren met een best fit-meetsysteem in de cabine. Daarbij worden de deuren en de cabine opgemeten, waarna de robot het portier op de best mogelijke manier erin hangt. Tot slot wordt de laatste inspectie uitgevoerd en worden de deurverlengers in de portieren gehangen. 

Lakstraat zo milieuvriendelijk mogelijk 

In de cabinelakstraat wordt de cabine ter voorbehandeling ondergedompeld in verschillende baden. Robots voeren vervolgens het spuitwerk uit. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe lakstraat was het milieu een van de belangrijkste aandachtspunten. Een speciale methode wordt toegepast om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten van de cabines te verminderen en op te vangen. Ook worden de nieuwste technologieën gebruikt om de lucht te reinigen die de spuitcabines verlaat. De warmte die hierbij vrijkomt, wordt teruggewonnen en hergebruikt voor het opwarmen van de baden in de voorbehandeling. Met de gekozen laksystemen is een emissiereductie van 50 procent gerealiseerd.

Verdere assemblage van de cabine

Na de lakstraat rijden we door de logistieke zone om de cabineassemblage te bereiken. Vanuit deze centrale zone, waar alles first time right en in de juiste volgorde binnenkomt, wordt het grootste deel van de fabriek voorzien van onderdelen. 

fabriek daf trucks
Als de cabine klaar is, wordt deze van de hoofdlijn afgetild en in een gele kooi over de laatste drie werkstations heengetrokken. Daar wordt onder andere de geluidsisolatie aangebracht. “In ons modeljaar 2017 is het afwerken van de underbody nog een volledige productielijn. In de ontwerpfase van deze nieuwe productiestraat hebben we de activiteiten geminimaliseerd en ergnomischer intericht”, aldus Stijn van Eyken.© DAF Trucks

De twee hoofdlijnen van de cabineassemblage zijn elk 150 meter lang. Nog voor het de hoofdlijn doorloopt, worden als eerste de deuren weer uit de cabine gehaald. Dat vergemakkelijkt het assembleren van de cabine en van de deuren zelf. Aan het einde van het proces komen deze weer samen. 

In de rooflineassemblage krijgen onder andere de camera’s van het Direct Vision-systeem, luchthoorns en skylights hun plekje. Vervolgens wordt het interieur van de cabine afgewerkt met onder andere de koellade, bedden, bedradingen, isolatie, hemelkasten en hemelbekleding. Daarna is het tijd voor het samenstellen van de cockpit met het dashboard en wordt de voorruit geplaatst. Ook wordt de tunnel afgewerkt en worden de stoelen ingebouwd. Tot slot krijgt de cabine de benodigde kunststof- en exterieurdelen.

vrachtwagenfabriek westerlo belgië
Een cabine doorloopt de drie productiefasen in Westerlo in ongeveer twintig uur, waarvan ongeveer vier uur in de bodystraat, acht uur in de lakstraat en zo’n acht uur in de assemblagelaan. Alles bij elkaar, dus van het moment dat aan de cabine wordt begonnen tot het moment dat-ie klaarstaat voor transport naar Eindhoven, beslaat de doorlooptijd zo’n dertig uur.© DAF Trucks

Na de montage van de geluidsisolatie ondergaat elke cabine op het eind van het proces nog een uitgebreide regentest, om te kijken of deze volledig waterdicht is.

Door naar Eindhoven

In totaal heeft de zojuist gebouwde cabine zo’n tweeënhalve kilometer afgelegd voor het op een blok gezet voor transport naar Eindhoven, waar de eindassemblage plaatsvindt. Stijn van Eyken, managing director DAF Trucks Vlaanderen, is trots op de medewerkers en wat hier de afgelopen jaren is neergezet. “Het gebeurt hier, in Westerlo; zonder België geen DAF”, besluit Van Eyken op het eind van onze rondleiding.

DAF in Eindhoven en Westerlo

In Eindhoven staat de motoren- en de plaatwerkfabriek van DAF Trucks en vindt de truckassemblage plaats. Paccar Parts heeft er zijn distributiecentrum, motorentestcentrum en productontwikkelingsafdeling. Er werken 6.080 werknemers en op het grondgebied van 1.000.000 m2, waarvan 260.000 m2 aan faciliteiten. Per dag rollen er 220 DAF CF/XF-trucks en 260 motoren van de band.

De locatie in Westerlo omvat de assenfabriek, cabinefabriek en de productielijn voor de nieuwe generatie DAF-trucks, de NGD. Hier beslaat de fabriek 142.000 m2 van de totaal 427.000 m2 grond. Per dag worden er 260 cabines en 550 assensets geproduceerd. In Westerlo werken meer dan 2.650 werknemers. Een flexibele schil van zo’n vierhonderd werknemers springt bij wanneer dat nodig is, de rest is in vaste dienst. Er wordt samengewerkt met 1.250 toeleveranciers, waarvan 536 Belgische.