In de eerste week van juni maakte DAF bekend dat in Eindhoven de eerste trucks van de band gaan rollen die voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van gewichten en afmetingen. Deze nieuwe Europese richtlijn 2015/719 betreffende ‘Afmetingen en gewichten’ is bedoeld om fabrikanten meer ruimte te geven voor het verbeteren van de stroomlijn van hun voertuigen en het verbeteren van de veiligheid van de chauffeur en andere verkeersdeelnemers. Extra ruimte die hierdoor aan de voorkant van de cabine ontstaat, mag alleen daarvoor worden gebruikt. Aan de achterzijde mag de trekker ook wat langer worden, zolang de trekker in combinatie met een oplegger maar voldoet aan de voorschriften van de maximale bochtstraal. Met die uitgangspunten is DAF aan de slag gegaan, zo vertelt Peter Kramer, die bij DAF verantwoordelijk is voor de totale voertuiglay-out. “Als fabrikant zijn wij feitelijk alleen verantwoordelijk voor het voertuig dat wíj bouwen. Een losse trekker voldoet natuurlijk altijd aan alle eisen als het gaat om de ‘turning circle’. Met een oplegger erachter is dat een ander verhaal. Om onze klanten niet met een probleem op te zadelen, hebben wij onderzocht of onze nieuwe trekker voldoet aan de eisen als hij is gekoppeld aan een standaard drieassige oplegger van 12,60 meter lengte. En aan die eisen voldoet hij.”