Momenteel moet Mercedes-Benz de elektrische langeafstandstruck nog produceren, vandaar de intentieverklaring. De deal wordt definitie als de vrachtauto’s in 2024 zijn gemaakt, aldus Team Leader Communications Benelux Sebastiaan Hes van Dachser.

De eActros LongHaul heeft een bereik van ongeveer 500 km. "Bij de ontwikkeling van de eActros 300/400 voor zwaar distributietransport was Dachser al een testpartner", zegt Head of Marketing, Sales and Services bij Mercedes-Benz Trucks Stina Fagerman. Dachser wil de e-trucks inzetten in de vorm van een 6x2 wisselbak met een laadhoogte van 1.120 mm.

Lees ook: Elektrisch rijden in de praktijk: ‘Het valt me 100 procent mee’

De grote actieradius van de eActros LongHaul moet Dachser in staat stellen om goederen emissievrij te vervoeren tussen haar Europese locaties, zelfs bij zware ladingen en vervoer over lange afstanden. Dit is een belangrijk onderdeel van de langetermijnstrategie van Dachser voor klimaatbescherming.

Dachser zet sinds 2018 batterij-elektrische voertuigen in, zoals de FUSO eCanter en de eActros voor binnenstedelijke distributie. In elf Europese steden bezorgen batterij-elektrische bak- en vrachtwagens alle zendingen lokaal CO2-neutraal in binnensteden. Op de laatste kilometer zet Dachser ook elektrisch ondersteunde Cargofietsen in.

1,2 miljoen kilometer

De ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros LongHaul zodanig dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele zware langeafstands-Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometers op de weg over een periode van tien jaar.

De batterijen in de eActros LongHaul maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Volgens de fabrikant hebben ze een lange levensduur. De batterijen kunnen bij een laadstation met een vermogen van ongeveer een megawatt in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen. Drie batterijpakketten zorgen voor een geïnstalleerde totale capaciteit van meer dan 600 kWh. De twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW.

Elektrisch vervoer

Naast de vrachtwagencombinatie zal Mercedes-Benz Trucks meteen bij de marktintroductie ook starre varianten van de eActros LongHaul produceren. Dit biedt klanten tal van andere mogelijkheden voor volledig elektrisch vervoer.

Lees ook: International Truck op the Year: De sterren van 2023