De eerste prototypen van de Mercedes-Benz eActros LongHaul worden momenteel getest. De truck maakt gebruik van Megawatt Charging: opladen met een hoog vermogen. De eActros LongHaul moet vervolgens 500 kilometer op één acculading kunne afleggen.

Meer modellen eActros in voorbereiding

Verder meldt de vrachtwagenfabrikant dat er aanvullende varianten van de eActros worden voorbereid: de eActros 300 en eActros 400. Daarnaast rolt in juli 2022 de eEconic van de band als het tweede volledig elektrische serievoertuig voor gemeentelijke transporttaken. Het doel van Mercedes-Benz Trucks is om het aandeel van lokaal CO2-neutrale nieuwe voertuigen in Europa tegen 2030 te verhogen tot meer dan 50 procent.

Om truckklanten uit heel Europa nader kennis te laten maken met eMobility, houdt de fabrikant vanaf begin juni een evenement van meerdere weken op de locatie Wörth. Zo’n 1.000 deelnemers worden geïnformeerd over de centrale aspecten van eMobility: van de infrastructuur en services tot de elektrische modellen. Bovendien hebben klanten de mogelijkheid om met de eActros 300 op veeleisende routes en met een realistisch laadvermogen te rijden. “De grote belangstelling voor onze eActros Driving Experience in Wörth is eens te meer een bewijs dat eMobility bij klanten aan populariteit wint”, constateert Karin Rådström, ceo bij Mercedes-Benz Trucks. “Zij geven daarmee een sterk signaal af aan alle stakeholders om snel en met vereende krachten steeds meer e-trucks op de weg te zetten, de laadinfrastructuur uit te breiden en kostenpariteit te creëren.”

Ontwikkeling laadinfrastructuur

Het doel van het project ‘Hoogvermogenopladen voor langeafstandstrucks’  (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr – HoLa), met deelname van Daimler Truck en supervisie van de VDA (Verband der Automobilindustrie), is de planning, bouw en exploitatie van een hoogvermogenlaadinfrastructuur voor batterijelektrische langeafstandstrucks. Op vier locaties in Duitsland worden twee hoogvermogenlaadstations met het Megawatt Charging System (MCS) opgesteld en in de praktijk getest. Bij het project zijn diverse andere consortiumpartners uit de branche en het onderzoek betrokken.

Mercedes-Benz Trucks werkt voor de laadinfrastructuur samen met Engie en de EVBox Group. Daimler Truck, Traton Group en Volvo Group hebben een bindende overeenkomst getekend voor de oprichting van een joint venture op het gebied van openbare laadstations voor langeafstandstrucks. Dit voorziet in de oprichting en exploitatie van een openbaar high-performance laadnetwerk voor batterijelektrische langeafstandstrucks en touringcars in Europa. Het laadnetwerk van de drie partijen moet merkonafhankelijk beschikbaar zijn voor wagenparkbeheerders in Europa.

CO2-neutraal vervoer in 2050

Daimler Truck wil tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (‘tank-to-wheel’). De twee batterijelektrische modellen eCitaro en eActros worden al sinds respectievelijk 2018 en 2021 in serie geproduceerd. Behalve de eEconic volgen dit jaar ook de Fuso eCanter en de Freightliner eCascadia als seriemodellen. Vanaf de tweede helft van het decennium is de onderneming van plan om serievoertuigen met brandstofcelaandrijvingen op waterstof toe te voegen aan zijn voertuiggamma. CO2-neutraal transport over de weg in 2050 is het ultieme doel.