Het is een mijlpaal in de geschiedenis van Schavemaker en het aanbreken van een nieuw tijdperk voor de logistiek dienstverlener. Een 180KW snel-laadinstallatie staat op het terrein van Schavemaker met als doel om zoveel mogelijk opgewekte zonne-energie vanaf de daken van de eigen warehouses in de truck te krijgen. De elektrische truck zal 24/7 worden ingezet tussen TATA Steel in Velsen en Laura Metaal in Velsen Noord.

Modalshift

Dit is volgens de directie slechts het begin van de reis naar een duurzamer transportsysteem. In 2021 was het behalen van de eerste Lean and Green star een feit en sindsdien is een groot deel van het wagenpark HVO100 gaan tanken. Verder draagt de inmiddels gerealiseerde modalshift via de directe railverbinding tussen Moerdijk en Wroclaw (PL) bij aan gemiddeld 70% CO2-reductie per transport.

Ook het nieuwe gasloze hoofdkantoor met werkplaats in Beverwijk wordt duurzaam gerealiseerd en zal energie neutraal functioneren middels zonnepanelen en CO2-warmtepompen. Dit hoofdkantoor zal begin 2024 in gebruik worden genomen. Schavemaker zal blijven investeren in innovatie en technologie om de impact op het milieu te minimaliseren.

lees ook: Schavemaker start nieuwe treindienst Polen-Nederland - Transport & Logistiek (transportlogistiek.nl)