Dit jaar gaan er voor Cornelissen Groep vijftien duurzame voertuigen rijden. Het schone wagenpark bestaat uit hybride-, plug-inhybride- en volledig elektrische trucks. De eerste twee volledig elektrische bakwagens zijn nu afgeleverd, maar er volgen er meer. Met de eActrossen bevoorraadt de transporteur Albert Heijn-winkels in hartje Rotterdam en Den Haag. Mark van der Drift, directeur van Cornelissen Groep: “Als logistiek dienstverlener werken we voor grote namen in retail. Deze partijen zoeken naar duurzame oplossingen. Wij maken de innovatie graag mede mogelijk – zonder in te leveren op onze betrouwbaarheid en efficiëntie. Dat we onderdeel mogen zijn van de stap die Albert Heijn nu zet, daar zijn we heel trots op.”

Vooruit op de regels

Albert Heijn kondigde eerder deze week aan een belangrijke stap te zetten met zero-emissievoertuigen in de centra van binnensteden van de grote vier steden. “Vanaf 2030 is de binnenstad voor de dieseltruck in tientallen steden verboden terrein”, vertelt Peter Leegstraten, manager Transport Expertise bij Albert Heijn. “Wij lopen daar nu op vooruit. Om deze stap te kunnen zetten, deden we in de afgelopen jaren veel ervaring op. Ook samen met Mercedes-Benz Trucks hebben we de afgelopen jaren in praktijktests veel geleerd. Het gevolg is dat onze laadinfrastructuur en logistieke operatie klaar zijn voor de volgende stap. Bij Cornelissen nemen we nu de eerste in serie geproduceerde eActros in gebruik. Dit alles maakt duidelijk dat we nu echt in de volgende fase gekomen zijn.”

Logische stap voor Cornelissen

Voor Cornelissen Groep was het een logische stap om met Mercedes-Benz Trucks te gaan rijden voor Albert Heijn. “Op weg naar duurzame mobiliteit trek je samen met de klant op”, stelt Van der Drift. “Je investeert, probeert en ontdekt met elkaar. Ondertussen blijven goed gevulde schappen voor ons een keiharde randvoorwaarde. En dus zochten wij op onze beurt ook een leverancier waar je op kunt bouwen. Mercedes-Benz heeft vele jaren ervaring met elektrische trucks. De eActros past perfect in de laadinfrastructuur van Albert Heijn. Ook kunnen we rekenen op een sterke dealer: Wensink, met service op niveau en monteurs die gecertificeerd zijn om met elektrische trucks te werken.”

Chauffeurs enthousiast

De eActrossen hebben hun eerste kilometers voor Cornelissen Groep inmiddels gemaakt.“De chauffeurs die op de eActros rijden, hebben onder leiding van instructeurs van Mercedes-Benz kennisgemaakt met de truck”, vertelt Van der Drift. “Waar ik vooral enthousiaste reacties over hoor, is het rijcomfort, de actieradius en de praktische bruikbaarheid.” 

cornelissen albert heijn

Richard Bos, keyaccountmanager bij Mercedes-Benz Trucks Nederland, verklaart: “Het comfortniveau ligt hoog, mede omdat de eActros volledig luchtgeveerd is. Daarbij is de volledige ruimte tussen de cabine en achteras ingericht voor gebruik als elektrische truck. Resultaat: een capaciteit van 336 kWh vermogen en een actieradius van zo’n 300 kilometer. En dan sluit de truck qua maatvoeringen natuurlijk ook nog naadloos aan op het werk voor Albert Heijn.”

Vervangen voor elektrisch

Ook de komende jaren blijft Albert Heijn op grote schaal verduurzamen. Peter Leegstraten: “Er rijden dagelijks 1.000 trucks voor Albert Heijn, waarvan zevenhonderd om de winkels te bevoorraden. Een groot deel hiervan wordt in de komende jaren elektrisch. Het is een flinke klus, maar hand in hand met onze vervoerders en hun leveranciers krijgen we het voor elkaar. We doen het omdat we snel nog schonere oplossingen willen inzetten op weg naar emissievrije distributie, maar ook omdat het moet. Vanaf 2030 mogen we binnensteden met zero-emissiezones niet meer in zonder emissievrij te zijn. De gemiddelde levensduur van een truck is zeven tot acht jaar. Is er binnenkort dus een truck die de binnenstad bevoorraadt toe aan vervanging? Dan kun je beter voor elektrisch gaan als het kan, want anders mag je de truck daar dus niet de gehele economische levensduur inzetten.”

mercedes-benz eactros albert heijn