Op de dag dat wij in de fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne zijn, is het exact twee jaar geleden dat de fabrikant hier startte met de serieproductie van elektrische trucks van 3,1 tot 27 ton. Het is een belangrijke stap naar de toekomst: over acht jaar wil het merk namelijk dat de helft van de verkochte voertuigen elektrisch wordt aangedreven. Voor weer tien jaar later streeft het naar enkel nog CO2-neutrale voertuigen. 

Duurzame fabriek Renault Trucks

In zestig jaar tijd heeft Renault Trucks meer dan 1 miljoen vrachtwagens geproduceerd. In de fabriek in Blainville worden cabines en bakwagens voor stedelijk en regional gebruik gebouwd. Multibrand, want er rollen ook fabricaten voor Volvo Trucks en DAF Trucks van de band. Van het 74 hectare grote terrein is 24 hectare bestemd voor de body in white-productielijn, de lakstraat en assemblagelijn. De fabriek telt 2.200 medewerkers. 

productie elektrische vrachtauto
Elke vijf minuten rolt er een truck van de band in de fabriek in Blainville. De huidige productiecapaciteit ligt op 286 cabines en 82 trucks per dag. Dit aantal wordt verhoogd om aan toenemende vraag te kunnen voldoen.© Eline de Vries

Afgelopen tien jaar is € 200 miljoen geïnvesteerd in deze fabriek, ook op het gebied van duurzaamheid. Het energie- en waterverbruik is met 50 procent gereduceerd en er wordt gebruikgemaakt van volledig hernieuwbare elektriciteit. Daarvoor heeft de fabriek het Zero Waste to Landfill-certificaat ontvangen.

Met de groeiende wereldbevolking, snelle verstedelijking en onder andere de toename van e-commerce heeft het decarboniseren van de transportsector topprioriteit. Van de totale CO2-uitstoot in Europa wordt 28 procent veroorzaakt door transport, waarvan 7 procent door het wegvervoer boven de 3,5 ton (bron: EEA, EU27 in 2019).

Renault Trucks committeert zich aan het 1,5 °C-scenario. Daarbij moet het brandstofverbruik ieder jaar 1 tot 2 procent lager zijn, met als uiteindelijk doel net zero te zijn in 2050. Dat begint met een focus op de eigen bedrijfsvoering en directe uitstoot van broeikasgassen. Vervolgens wordt de ingekochte energie-emissie aangepakt en tot slot is alle overige indirecte uitstoot van broeikasgassen, inclusief het gebruik van het verkochte product, aan de beurt. 

Alternatieve aandrijflijnen

Een elektrische aandrijving is het meest energie-efficiënt. Daarbij zijn de batterijelektrische voertuigen favoriet voor stadsdistributie en brandstofcelelektrische voertuigen voor de lange afstand. De komende jaren investeert Renault Trucks daarom € 500 miljoen in alternatieve aandrijflijnen, waarbij waterstof enkel als alternatief gezien wordt voor inzet waarvoor geen andere alternatieven zijn. Verder zet Renault Trucks voorlopig ook in op het optimaliseren van de (bio)brandstofefficiency en op de circulariteit van gebruikte trucks en onderdelen. 

productie elektrische renault-vrachtwagens
Het productieproces begint met een omgekeerde chassisbalk, zodat kabels en leidingen makkelijker gemonteerd kunnen worden. Na voormontage wordt het chassis omgedraaid voor het zogenoemde ‘huwelijk’ met de cabine.© Eline de Vries

Een nieuwe koers met E-Tech

Tot voor kort gebruikte Renault ‘Z.E.’ ter duiding van zijn zero-emissievoertuigen. Voortaan gaat de elektrische range en dienstverlening van het Franse merk verder onder de naam E-Tech. Het bedrijf vaart daarmee een nieuwe koers. Overigens verwacht Renault Trucks dat de vraag naar elektrische trucks nu snel zal toenemen door bewustwording van de klimaatproblematiek, de brandstofprijsverhogingen en subsidieregelingen.

Uitbreiding e-truckrange

Het elektrische gamma van Renault Trucks bestaat momenteel uit een 3,5 tons Master, een 16-tons D en de D Wide E-Tech. De data van intussen meer dan 1 miljoen elektrisch gereden kilometers, wordt gebruikt om de E-Tech range te optimaliseren. Komend jaar worden de tot 44 tons T E-Tech voor regionaal transport en de C E-Tech voor de bouw aan de elektrische truckrange toegevoegd. Deze nieuwe elektrische modellen worden uitgerust met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (666 pk) en met een Optidriver-versnellingsbak.

Batterijen 

Er zitten drie tot zes batterijpacks in een E-Tech-truck, afhankelijk van de inzet van het voertuig, de benodigde actieradius en het vermogen dat verlangd wordt. De batterijpacks bestaan uit in serie geplaatste modules die cellen bevatten. De cellen binnen het pack worden individueel opgeladen tijdens het laadproces. De levensduur van een batterijpack is zo’n zes tot tien jaar.

renault truck batterijmontage
De batterijmontage voor de elektrische trucks gebeurt in een andere hal. Op de plaats van de dieselmotor, wordt bij de E-Tech range een modulaire powerbox geplaatst om de batterijen op de juiste temperatuur te houden. Momenteel worden er gemiddeld negen elektrische voertuigen per dag gebouwd.© Eline de Vries

De technologie van batterijen verbetert continu. Daarbij ligt de focus op het verminderen van het gewicht en het verhogen van het vermogen. Ook wordt gekeken hoe de ecologische voetdruk van (de productie van) de batterijpakketten verkleind kan worden. Daarnaast wil de fabrikant de productie de komende jaren naar Europa halen. 94 procent van de in batterijen gebruikte mineralen kan worden hergebruikt. Het streven is, om gebruikte batterijpacks uiteindelijk te refurbishen of te recyclen, bijvoorbeeld om energie in op te slaan. Onderzoek hiernaar wordt verricht vanuit Volvo Energy, een apart bedrijfsonderdeel binnen de Volvo Group waar Renault Trucks ook onder valt.

Topprioriteit: laadinfrastructuur

Een elektrische truck is nergens zonder stroom en dus heeft het inrichten van laadinfrastructuur nu topprioriteit. Ook bij Renault Trucks. Het merk wil hierin een adviesrol innemen en ondersteuning bieden in het inrichten van de laadinfrastructuur. Vanuit de joint venture met onder andere Traton Group en Daimler is het doel om in 2025 ten minste 1.700 openbare laadpunten te hebben langs in ieder geval de belangrijkste corridors binnen Europa. Daarnaast zullen er laadpunten komen bij de bedrijven zelf en bij laad- en losadressen, zodat ook tussentijds bijgeladen kan worden. 

renault trucks d wide e-tech
De 4x2 of 6x2 D Wide 19T en 26T E-Tech hebben twee elektromotoren met een maximaal vermogen van 370 kW en 850 Nm koppel. Met een bakwagenopbouw kan tot 200 kilometer gereden worden, tot 100 kilometer als afvalinzamelingsauto. Er kunnen maximaal zes batterijpakketten à 250 kilo per stuk in een truck worden geplaatst, met een vermogen van 200 tot 265 kWh.© Renault Trucks

Renault Trucks wil klanten 360° ondersteunen in de energietransitie, zodat deze zich kan focussen op diens corebusiness. Dat verloopt in vier fasen, van bewustwording en diagnose tot de eerste aankoop tot en met de opvolging van elektrische vrachtwagens. In het traject naar de omschakeling zet Renault Trucks onder andere een rangesimulator in, om een gedetailleerd beeld te hebben van het batterijverloop op de eigen (vaste) route. Deze tool, met een accuraatheidafwijking van minder dan 1 procent, simuleert de eigen (vaste) route van de klant bij verschillende temperaturen, namelijk -5, 10 en 25 °C, inclusief stops, topografie, ontladen bij klimmen en regenereren bij afdalen. De 1.400 dealers in Europa zullen de begeleiden. Zij zijn overigens evengoed in transitie, want de elektrisch aangedreven trucks vragen een nieuwe manier van werken en andere competenties. Voor dealers die klaar zijn voor de uitrol van E-Tech, is een certificering ingesteld en straks ook als zodanig herkenbaar. Uiteindelijk is de omschakeling naar elektromobiliteit meer dan alleen een technologische verschuiving; de echte verschuiving gaat om de mensen. 

renault trucks D E-Tech
De 4x2 D 16T E-Tech heeft één elektromotor met maximaal 185 kW en 425 Nm koppel. De actieradius bij een bakwagenopbouw is tot 400 kilometer, gebruikmakend ook van recuperatie door te remmen. Er zijn diverse lithium-ionbatterijconfiguraties mogelijk, van 200 tot 400 kWh. Laden kan met 22 kW AC of tot 150 kW DC.© Renault Trucks

Expertise is de sleutel om hierin het verschil te kunnen maken. Renault Trucks geeft aan de techniek en mensen aan boord te hebben en daarmee klaar te zijn om de switch naar elektrisch te maken.