De serieproductie start in het najaar en wordt geleidelijk opgevoerd. De elektrische vrachtwagens worden geproduceerd in Volvo’s CO2-neutrale truckfabriek Tüve in het Zweedse Gotenburg. Overigens start de officiële verkoop van de bakwagenuitvoeringen van de zwaardere range in het vierde kwartaal van 2022

Mijlpaal voor Volvo Trucks

“Dit is een mijlpaal”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks. “Er is veel interesse van klanten om deze trucks te bestellen. Tot nu toe hebben we klanten en partners vooral aangeboden om intentieverklaringen te ondertekenen, maar vanaf nu kunnen er echt orders worden vastgelegd. Dit is een grote stap voorwaarts voor elektrificatie.”

In 2021 werden volgens Alm er meer dan 1.100 orders en intentieverklaringen voor elektrische Volvo-vrachtauto’s in meer dan twintig landen geplaatst.

Subsidie als extra impuls

De elektrische versies van Volvo's middelzware vrachtwagens – Volvo FE, Volvo FL en Volvo VNR – zijn al in serieproductie. De grootste Europese markten voor elektrische Volvo-trucks zijn momenteel Noorwegen, Zweden en Duitsland. Volvo is naar eigen zeggen marktleider in Europa voor zware elektrische vrachtwagens met een marktaandeel van 42 procent in 2021 en heeft ook een leidende positie in Noord-Amerika.

volvo fh electric

“Ook Nederland doet het als land goed qua aantallen elektrische vrachtwagens”, constateert Jan Schouten, commercieel directeur Volvo Trucks Nederland. “De subsidieregelingen voor zero-emissietrucks die op 9 mei officieel van start gaan, zullen daar nog een extra impuls aan geven.”

Assortiment elektrische trucks

Met in totaal zes elektrische vrachtwagenmodellen in productie vanaf dit jaar, heeft Volvo Trucks het meest complete elektrische assortiment in de wereldwijde vrachtwagenindustrie. Daarmee bestrijkt het Zweedse merk vrijwel alle segmenten: van stadsdistributie en afvalverwerking tot binnenstedelijk bouwtransport en regionaal transport. 

Het doel van Volvo is dat tegen 2030 de helft van de totale vrachtwagenverkoop elektrisch zal zijn. Alm: “Het wordt duidelijk een concurrentievoordeel om stille transportoplossingen zonder uitlaatemissie aan te bieden.”