Binnenkort kunnen de inwoners van Arnhem kennismaken met deze waterstofaangedreven bakfiets. Stadsdistributeur Groene Rijders gaat het prototype uitgebreid testen in de praktijk. Voorafgaand daaraan worden er eerst nog een aantal duurtests uitgevoerd. Al deze ervaringen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het definitieve ontwerp van de waterstofbakfiets. 

Waterstofbakfiets in heuvelachtig Arnhem

Ruim een jaar geleden begon op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) de voorbereiding voor het ontwikkelen van de HydroCargo-bakfiets voor pakketvervoer. Groene Rijders stond voor een uitdaging om zijn pakketservice in het heuvelachtige Arnhem zonder opladen en/of wisseling van accu's uit te voeren. Uit het vooronderzoek bleek dat door het toevoegen van een duurzame waterstofrange-extender de  actieradius van de bakfiets kan worden verdubbeld. Bovendien kost het bijvullen van de waterstof slechts enkele minuten. 

Hybrideleeromgeving 

Na een vooronderzoek werd begin 2021 gestart met de bouw van de HydroCargo-bakfiets. Samen met onderzoekers van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en twee afstudeerders van de HAN werd begonnen aan het uitdagende project. De afstudeerders Mika Damen en Roy Bos brachten beiden hun specifieke kennis op respectievelijk elektrotechniek en werktuigbouwkunde mee. “Het is prachtig om te zien dat twee studenten uit verschillende studierichtingen zo goed samenwerken en elkaars  kwaliteiten optimaal gebruiken”, vertelt Frank Mietes, cofounder van Alles over Waterstof. “De hybride leeromgeving in de driehoek bedrijfsleven, studenten en onderzoekers is heel goed verlopen. De studenten konden altijd rekenen op deskundige ervaring van de partners aan het project.”

Modulaire waterstofinstallatie 

De HydroCargo-bakfiets is gebouwd in het waterstoflab van de HAN. Een bestaande elektrische bakfiets van Urban Arrow is uitgebreid met een 500W-waterstofrange-extender. Het hart van dit systeem wordt gevormd door een 500W-brandstofcel. Deze cel zet op duurzame wijze waterstof en zuurstof  om in elektriciteit. Hierbij is de enige uitstoot waterdamp.  

frank mietes waterstofbakfiets toren eusebiuskerk arnhem john frostbrug
Frank Mietes: "De hybrideleeromgeving in de driehoek bedrijfsleven, studenten en onderzoekers is heel goed verlopen."

De benodigde waterstof zit in een 3-litercilinder op een druk van 300 bar. De accu, brandstofcel en cilinder zitten samen met de zelfontwikkelde sturingselektronica in een beveiligde modulaire box in de laadruimte. De box neemt ongeveer 10 procent van de ruimte in beslag.  

Achter de tankklep aan de achterkant van de laadbak zit de tankaansluiting om de waterstofcilinder te vullen. Binnen enkele minuten is de tank weer volledig vol. De accu wordt onderweg opgeladen als de motor geen energie vraagt van de brandstofcel. Dankzij de hybriderange-extender is het mogelijk om de bakfiets te gebruiken met alleen de accu,  alleen waterstof, of met beide energiebronnen.

Bijdrage provincie Gelderland 

Het project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de provincie Gelderland. Daarnaast hebben de partners Urban Arrow, HAN, IPKW, Groene Rijders en Linde Gas veel kennis ingebracht.  “Zonder inbreng van iedereen was het ons nooit gelukt”, zegt Mietes. “Alle stakeholders waren enorm betrokken bij het project en kunnen niet wachten om te zien dat de eerste pakketten worden  bezorgd.”

Lees ook: Benu Apotheek levert medicijnen met cargobike op zonne-energie