Chauffeur Nico Jager werkt bijna vijf jaar bij Oegema Transport in Dedemsvaart. Sinds begin dit jaar rijdt hij elektrisch in een Volvo FL. “Toen ik dat te horen kreeg, was ik in eerste instantie wel wat huiverig”, bekent Jager. “Ik had een vaste dieselauto en vond het wel spannend om als een van de eerste chauffeurs van Oegema met de elektrische truck te gaan rijden. Dan zijn toch alle ogen op je gericht! Die eerste rit was zeker even wennen. Met de accu’s aan de zijkanten in plaats van de reguliere fietsenvangers, ben je toch extra voorzichtig. En iedereen zei vooraf dat elektrische trucks meer uitzwaaien vanwege de kortere wielbasis. De DAF’s waar ik eerder mee reed, hebben al een forse uitzwaai, dus dat was ik eigenlijk al gewend. En er zit een mooi camerasysteem op deze nieuwe wagen, dat fungeert als een extra paar ogen. Dus ik was binnen een week al gewend aan de nieuwe truck.”

Elektrisch rijden bevalt goed

Inmiddels is Jager om: het rijden met de elektrische truck bevalt hem heel goed. “De elektrische truck is heel responsief. Op het moment dat je gas geeft, krijg je direct wat je wilt terwijl het bij een dieselauto even duurt voordat-ie op gang komt. De elektrische truck is heel rap.”

chauffeur nico jager over elektrisch rijden
Nico Jager: ‘‘Als je het gas loslaat, laadt de accu bij. Dat zie je op je display met een plusje. Het wordt een sport om te kijken hoeveel extra energie je op die manier kunt opwekken.”

Ook de uitrolafstand is volgens Jager anders; die is een stuk kleiner. “Met een gewone truck laat ik ‘m zo’n 900 meter voor de rotonde al mooi uitrollen zodat ik vervolgens de rotonde met de juiste snelheid kan nemen. Met deze elektrische truck hoeft dat niet, je kunt langer je snelheid houden. En als je het gas loslaat, laadt de accu bij. Dat zie je op je display met een plusje. Het wordt een sport om te kijken hoeveel extra energie je op die manier kunt opwekken.” 

Onderweg en bij de losadressen heeft Jager heel wat bekijks. “Zeker van particulieren, als ik door een wijk rijd zonder veel lawaai te maken. Het lokt vaak een praatje uit over duurzaamheid.”

Lichter sturen

Jagers collega Ilona van Bruggen is net zo positief over elektrisch rijden. Zij werkt een jaar bij Oegema. “In december ben ik drie dagen met een collega mee geweest om te leren rijden met de elektrische wagen. In februari kon ik samen met twee andere chauffeurs gaan rouleren op deze truck. En sinds augustus rijd ik er voor vast op. Dat bevalt heel goed! Wat zo fijn is? Je hebt altijd het vermogen beschikbaar. Deze truck is snel. Hij stuurt ook lichter dan de gewone vrachtwagens. En zoals Nico al aangeeft, zijn de reacties van klanten heel positief. Ze vinden het leuk en goed dat we elektrisch rijden. Het maakt mij trots dat Oegema hier in investeert.” 

chauffeur ilona van bruggen rijdt elektrisch
Ilona van Bruggen: “Ik haal 250 kilometer op een acculading. Gelukkig heb ik nog nooit stilgestaan onderweg.”

Net als Jager moest ook Van Bruggen even wennen aan het ‘anders’ rijden. “Deze wagen zwenkt iets meer uit door de kortere wielbasis. Daar moet je wel op letten. Ook het pittige karakter is even wennen. Maar je leert ermee rijden. Het enige echte nadeel vind ik dat fietsers op landweggetjes je niet horen aankomen. Je moet er bedacht op zijn dat ze zo’n grote vrachtwagen niet verwachten.” 

Geen herrie

Ook bij De Rooy Transport in ’t Goy werd onlangs geïnvesteerd in elektrisch rijden. Martin van der Vlies rijdt vier jaar bij het bedrijf en sinds een halfjaar op een van de twee gloednieuwe elektrische Emoss-trucks. Net als Jager en Van Bruggen erkent Van der Vlies dat het zeker anders rijden is met een elektrische truck. “Het begint al met het starten. Bij een brandstofauto draai je de sleutel om en ben je weg. Dat werkt nu even anders. De wagen gaat na het starten eerst een soort checklist af. Dat duurt 10 tot 20 seconden en pas als je ‘groen licht’ krijgt, kun je wegrijden. Een ander groot verschil is natuurlijk dat deze truck, in tegenstelling tot een dieselauto, geen herrie maakt.” Op de zaak krijgt Van der Vlies de nodige plaagstootjes van collega’s, vertelt hij. “Die jongens rijden dikke wagens. ‘Daar komt-ie weer met zijn elektrisch autootje’ zeggen ze dan. Ik zeg altijd: ‘Laat mij maar elektrisch rijden’. Ik heb er geen moeite mee.”

chauffeur martin van der vlies over elektrisch rijden
Martin van der Vlies: ‘‘Ik zeg altijd: ‘Laat mij maar elektrisch rijden’. Ik heb er geen moeite mee.”

De range van de Emoss van Van der Vlies is 200 kilometer. “Maar hou het maar op 195. En als het koud is, verbruikt-ie meer. Dan zit je op een range van zo’n 180, 185 kilometer. De planning stippelt een route voor mij uit. En er zit ook een verbruiksmeter in, zodat ik zelf in de gaten kan houden of de accu nog vol genoeg is. Als je harder rijdt, verbruikt-ie logischerwijs meer. En zet je de airco of de verwarming hoog, dan loopt het verbruik ook sneller terug. Dat soort zaken heeft een behoorlijke impact op de batterij. Je moet echt niet gaan jakkeren, want dan is de accu zo leeg. Ik rijd met deze truck heel doordacht en keurig: altijd precies 50, altijd 80, geen gekke dingen.”

Van der Vlies vertrekt ’s ochtends om half acht en is altijd rond vijven terug op de zaak. Daar gaat de truck direct aan de lader voor de volgende dag. Vooralsnog is hij nog altijd uitgekomen met de accucapaciteit. “Soms is het billen knijpen, als ik denk dat ik het nét red. Mijn collega’s zijn wel eens gestrand met de elektrische truck. Dan is het bellen en terugslepen. Nou, dat moet je niet hebben!” 

Puzzelen voor de planners

Ook voor de planners van Oegema Transport is het even puzzelen om de range van de elektrische trucks optimaal te benutten. Van Bruggen: “Ik haal 250 kilometer op een acculading. Gelukkig heb ik nog nooit stilgestaan onderweg.” 

Lees ook: ‘Elektrisch transport zonder rode cijfers is mogelijk’

Dat is collega Jager ook nog niet gebeurd, maar soms vond hij het wel spannend. “We hebben in het begin een periode gehad dat de auto wat technische mankementen had. Het opladen ging niet goed, waardoor de actieradius heel beperkt was. Het duurde even om uit te vinden waar dat aan lag. Op die momenten vond ik het wel eens uitdagend onderweg. Dan moest ik rekenen: kan ik de route wel afmaken? En zo niet, kan ik ergens bijladen? Tegelijkertijd mis ik de dieselgeur helemaal niet! Diesel stinkt gigantisch. Als je geen handschoenen aantrekt bij het tanken, ruiken je handen de hele avond naar diesel. Bij deze elektrische truck gaat de stekker aan de lader en je hebt er geen omkijken meer naar.” 

De binnensteden in

Of elektrisch rijden de toekomst in binnen het transport? Jager twijfelt. “Er zit een mooi stukje techniek achter. Maar er is veel discussie over of dit nu de toekomst wordt in de transportwereld. Veel chauffeurs hebben niets met het elektrisch rijden. Anderen hoor je ook over de optie van waterstof. Wat we wel weten is dat er een alternatief moet komen voor de reguliere verbrandingsmotor. Elektrisch rijden is een eerste stap. Mij is het in ieder geval 100 procent meegevallen. Zeker bij rijden in de binnensteden! Eerder moest ik de bordjes van milieuzones goed in de gaten houden. Met deze elektrische truck kan ik ieder stadscentrum in.”