De Rooy Transport schafte acht jaar geleden een eerste volledig elektrische truck aan bij Emoss. Met nummer vier en vijf op komst, kan er inmiddels niet meer gesproken worden over pionieren. “Wij vinden het leuk om te innoveren”, zegt Peter De Rooy, die samen met zijn broer het transportbedrijf runt. “Maar een investering in duurzaamheid moet zichzelf wel terugverdienen.” 

Cijfers elektrisch transport slaan groen uit

Inmiddels is emissievrij transport onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering geworden. En met succes, want alle cijfers slaan groen uit. “Ongeveer 80 procent van onze ritten zijn 250 kilometer of korter, dus die kunnen prima elektrisch gereden worden. Met het eerste voertuig was het vooral ontdekken waar we tegenaan liepen, maar inmiddels weten we per voertuig realtime hoeveel elektriciteit er nog in de batterij zit en hoeveel ritten er nog gereden kunnen worden.” 

‘Je wilt laden op het moment dat de stroomprijs het voordeligst is, anders is de businesscase weg’

Peter de Rooy, eigenaar van De Rooy Transport

Dat rijden op elektriciteit een totaal andere manier van denken vraagt, hebben de broers aan den lijve ondervonden. “Waar je moet laden, wanneer en hoeveel, je moet het allemaal zelf uitvinden.” De ervaring van de afgelopen jaren heeft De Rooy verder gebracht dan menig ander transporteur. “We hebben elektrisch transport rendabel gekregen. Om dit voor elkaar te krijgen, is een zuivere planning essentieel. Even bijtanken gaat niet en je wilt laden op het moment dat de stroomprijs het voordeligst is, anders is de businesscase weg.”

Analytics of data-platform biedt inzicht

“Er zijn geen andere ondernemers die al zo ver zijn,” zegt Erik Kamps, ceo van Crossyn. “Dat maakt De Rooy Transport een inspirator voor de transportsector.” Crossyn is het bedrijf achter de data die wordt gebruikt om die zuivere planning te kunnen maken. “Het op de weg zetten van elektrische trucks is één ding, maar of het een succes gaat worden, heeft alles te maken met data.” 

erik kamps crossyn elektrische vrachtwagen
Erik Kamps: “Het op de weg zetten van elektrische trucks is één ding, maar of het een succes gaat worden, heeft alles te maken met data.”

“Een dag van tevoren wordt de planning gemaakt. Maar iedere transportondernemer weet dat er op de dag zelf vaak nog iets verandert”, zegt De Rooy. “De weg is afgesloten, waardoor de route langer wordt. Of een klant geeft een pallet extra mee, waardoor de lading zwaarder wordt. Allemaal factoren die invloed hebben op de actieradius.” Via het analytics of data-platform van Crossyn heeft De Rooy Transport realtime inzicht in zowel de status van de batterij als de rij- en rusttijden, zodat de planning exact weet welke opdrachten meegegeven kunnen worden. 

Ritscore weegt mee in planning 

Een andere niet te onderschatten factor die van invloed is op de actieradius is rijgedrag van de chauffeur. De Rooy legt uit dat de door Crossyn inzichtelijk gemaakte ritscore ook wordt meegewogen in de planning. “Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de accu’s is het begeleiden van chauffeurs veel belangrijker dan bij een dieseltruck. Zo weten we inmiddels dat de range kleiner wordt wanneer er harder dan 60 km/u wordt gereden en veel remmen de actieradius juist vergroot.”  

Voorspellingen van stroomverbruik

Maar De Rooy gaat verder dan het analyseren van data en gedrag. Ook op het weer en de stroomprijs wordt geanticipeerd. Voor het opwekken van groene stroom beschikt het innovatieve bedrijf over een eigen zonnepark. De opgewerkte stroom wordt opgeslagen in batterijen, waarmee de voertuigen in minder dan een uur opgeladen kunnen worden. “Aan de hand van de data die Crossyn ons levert in combinatie met de planning kunnen we een dag van tevoren heel nauwkeurig voorspellen hoe laat we hoeveel stroom nodig hebben om de trucks op te laden. Door die gegevens aan de weersvoorspellingen te koppelen, weten we of er op die momenten voldoende groene stroom voorhanden zal zijn. Is dat niet het geval, dan zorgen we ervoor dat de batterijen op de thuisbasis opgeladen zijn.” 

opslag elektriciteit elektrisch transport
De batterijen waarin de opgewekte stroom wordt opgeslagen.

Met die batterijen kan De Rooy ook overcapaciteit van de netbeheerder opvangen. “We gebruiken ze niet alleen voor onze eigen stroomvoorziening, maar ook om pieken uit het net te halen. Er wordt geroepen: ‘Het grid kan het niet aan’, maar op deze manier kan de netbeheerder de toevoer van zonnestroom wél aan. En wanneer de vraag hoog is, leveren we juist terug. Dat wij onderdeel van het grid zijn geworden, heeft ertoe geleid dat elektrisch transport zonder rode cijfers mogelijk is.” 

Lees ook: ‘Logistieke gebouwen kunnen energieleveranciers van de toekomst worden’

Wie denkt dat De Rooy Transport mensen in dienst heeft om dit in goede banen te leiden, komt bedrogen uit. “We hebben het zo ingericht dat er geen mens aan te pas komt. Op de momenten dat de voertuigen gaan rijden, zijn ze opgeladen en is zowel het voertuig als de batterij op de juiste temperatuur. Alles verloopt volledig automatisch.” 

De Rooy Transport & Logistiek 

De Rooy, gevestigd in ’t Goy, is met 120 medewerkers en een wagenpark van vijftig auto’s gespecialiseerd in fijnmazige 24-uursdistributie. Het familiebedrijf neemt verduurzaming zeer serieus en rijdt sinds 2014 met elektrische trucks. Het bedrijf is nagenoeg zelfvoorzienend in energie en 70 procent van de medewerkers komt uit de gemeente zelf, wat woon-werkverkeer én onnodige uitstoot scheelt. 

Crossyn 

Crossyn is een analytics of data-platform voor verzekeraars, wagenparken, dealergroepen en universele werkplaatsen. Informatie over de rit en de rijstijl wordt verrijkt met bijvoorbeeld weersverwachtingen, verkeerinformatie en maximumsnelheden. Op basis van snelheid, acceleratie en deceleratie krijgt iedere rit een score. “Deze score is gebaseerd op een frequentie van één seconde”, zegt ceo Erik Kamps. “Doordat we veel parameters realtime doorkrijgen zien wij iedere verandering in rijgedrag. Dit maakt de score zeer nauwkeurig en geschikt voor coaching naar een veiligere en schonere rijstijl.”