De onderliggende cijfers laten zien dat het vooral bestelauto’s betreft, die geëlektrificeerd worden. Hun aantal steeg van 1.168 in 2015 naar 9.879 in 2022, een stijging van 746 procent. Op de tweede plaats staan bussen met een groei van 1.410 procent: van 105 stuks in 2015 naar 1.586 in 2022. Elektrische bestelauto’s vormen nu 84 procent van het aantal elektrische bedrijfsvoertuigen; bussen 13,5 procent.

Groei elektrische vrachtauto’s en trekkers

Hoewel elektrische vrachtauto’s en trekkers ook ‘triple digit growth’ laten zien, blijven hun groei en hun aantal voertuigen sterk achter bij de bestelauto’s en bussen. Zo is het aantal elektrische vrachtauto’s met 260 procent gegroeid van 57 stuks in 2015 naar 205 in 2022. Het aantal elektrische trekkers steeg met 414 procent van zeven stuks in 2015 tot 36 in 2022.

elektrische bedrijfswagens waaronder vrachtauto's en trekkers

Elektrische vrachtauto’s vormen nu 1,7 procent en elektrische trekkers 0,3 procent van het totaalaantal elektrische bedrijfsvoertuigen. Trekkers moeten ‘speciale voertuigen’, zoals vuilniswagens, met 0,5 procent marktaandeel nog laten voorgaan. De grafiek geeft de verdeling van de elektrische bedrijfsvoertuigen op 1 januari 2022 weer.

Verschil trekkers en vrachtauto’s

Het aantal elektrische bedrijfsvoertuigen zegt nog niets over hun inzet (deelmarkt of ritten, afgelegde kilometers, vervoerd gewicht, tonkilometers), (leeg)gewicht, laadvermogen of eigenaar (beroepswegvervoerder of eigen vervoerder) of relevante subsidieregelingen. De cijfers laten wel weer  het verschil zien in aantal en groei van trekkers ten opzichte van vrachtauto’s.

Lees ook:
Elektrificering vrachtauto’s en trekkers vereist stappen van beroeps- én eigen vervoer

Als trekkers moeilijker te elektrificeren zijn dan vrachtauto’s, dan moet daar in de plannen voor elektrificering rekening mee worden gehouden. En het zijn niet alleen beroepsvervoerders die trekkers bezitten.