Een groep internationale juryleden beoordeelt ieder jaar nieuwe voertuigen op onder andere technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijeigenschappen, brandstofverbruik, ecologische footprint en Total Cost of Ownership. Na uitgebreid testwerk, is bekend welke nieuwkomers zich vanaf nu de vrachtauto, innovatie, bestelauto en bus van het jaar mogen noemen. 

DAF XD International Truck of the Year

DAF’s New Generation XD-serie voor distributietransport en specifieke toepassingen is verkozen tot ‘International Truck of the Year 2023’. DAF laat hiermee de Mercedes-Benz Actros met derde generatie OM 471-motor en de Scania Super Range achter zich. De XD-serie – inclusief volledig elektrische varianten met een actieradius van 500 kilometer – werd slechts een paar uur voor de prijsuitreiking officieel onthuld op de IAA. De prijs volgt de award van afgelopen jaar op, die ook aan DAF is uitgereikt voor de nieuwe XF, XG en XG+. 

“Met de introductie van de nieuwe XD-serie heeft DAF een distributietruck op de markt gebracht die de nieuwe maatstaf is in zijn klasse”, zegt juryvoorzitter Gianenrico Griffini. De jury waardeert zowel de efficiëntie in de nieuwe aandrijflijn, als de bestuurderspositie en het verbeterde zicht rondom de cabine. “De veiligheid van kwetsbare weggebruikers wordt verhoogd door de grote, gebogen voorruit, zijruiten met lage raamlijnen en de optionele Kerb View Window. Ook de DAF Corner Eye en het optionele spiegelcamerasysteem DAF Digital Vision System dragen daar aan bij.”

Innovation Award voor Mercedes-Benz eActros LongHaul

De batterijelektrische Mercedes-Benz eActros LongHaul – een prototype van een zware, elektrisch aangedreven langeafstandstruck – heeft de ‘Truck Innovation Award 2023’ gewonnen. Doorslaggevend voor de jury waren vooral het gebruik van duurzame en extreem snel opladende lithium-ijzerfosfaat-cellen (LFP) en de snelheid waarmee Mercedes-Benz Trucks producten ontwikkelt. Met 112 stemmen won Mercedes-Benz Trucks van de andere genomineerden Volta Trucks Zero, ZF eTrailer en de brandstofceltruck Faun Enginius.

truck innovation mercedes-benz eactros longhaul international truck of the year
International Truck of the Year-juryvoorzitter Gianenrico Griffini reikt de Innovation Award voor de Mercedes-Benz eActros LongHaul uit aan Karin Rådström, ceo Mercedes-Benz Trucks.© Alexander Ziegler | IAA Transportation

De jury benadrukte ook de compacte afmetingen van de langeafstandstrekker. De wielbasis van 4 meter biedt ruimte aan drie accupakketten met een totale capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren in een nieuwe e-as met een continu vermogen van 400 kW. De e-truck heeft een actieradius van zo'n 500 kilometer op één acculading en is in staat om high-performance te laden. 

“Deze truck opent een nieuw hoofdstuk in de richting van e-mobiliteit. Het bewijst dat de transitie naar CO2-neutraal langeafstandstransport een haalbaar doel is, ondersteund door hightechoplossingen en continue R&D-investeringen”, aldus juryvoorzitter Gianenrico Griffini.

Een dag voor de IAA werd de eActros LongHaul als conceptprototype onthuld. In 2023 volgen de eerste klanttesten, de serieproductie staat gepland voor 2024.

volkswagen i.d. buzz international van of the year
Dr. Carsten Intra, ceo Volkswagen Commercial Vehicles, ontvangt voor de I.D. Buzz Cargo de International Van of the Year 2023-trofee van juryvoorzitter Jarlath Sweeney.

Volkswagen I.D. Buzz is International Van of the Year

In de categorie ‘International Van of the Year’ sleept Volkswagen Bedrijfswagens de prijs in de wacht met de elektrische ID. Buzz Cargo. “Het komt niet zo vaak voor dat een totaal nieuw bestelwagenconcept geïntroduceerd wordt en meteen op de markt komt”, zegt juryvoorzitter Jarlath Sweeney. “De I.D. Buzz maakt een statement met zijn futuristische en strakke styling, maar grijpt toch terug op de originele Transporter T1 van zeventig jaar geleden, met de V-vormige motorkap, het prominente VW-embleem en korte overhangen.”