De nieuwe Terra 360 heeft een maximale output van 360 kW waarmee niet alleen personenauto’s kunnen worden opgeladen, maar ook bussen en vrachtwagens. Om het laden van deze zware voertuigen probleemloos te laten verlopen, heeft ABB onder meer contact met de vrachtwagenfabrikanten MAN, Scania, VDL en Volvo Trucks. Op busgebied is het aantal contacten veel groter, maar de geschiedenis van elektrische rijdende bussen is dan ook al veel langer. Ook in de personenautowereld heeft ABB om die reden een uitgebreid netwerk. 

Protocollen

Die contacten moeten er voor zorgen dat de stroom die via een laadpaal van ABB naar een voertuig gaat, daar probleemloos wordt opgeslagen. Daar zijn wereldwijde protocollen voor, maar dat betekent niet dat er slechts één systeem van laden bestaat. Bij personenauto’s zijn die verschillen groter; die verschillen stammen uit de pionierfase toen fabrikanten eigen systemen promootten om hun marktaandeel veilig te kunnen stellen. Bekend zijn de Tesla-laadpalen op parkeerplaatsen waaraan geen andere voertuigen kunnen laden. Dit systeem lijkt nu toch te wankelen, omdat bijvoorbeeld klanten die géén Tesla rijden, de hotelketens gaan mijden met alleen Tesla-laadpunten. 

Laadpaal voor vier voertuigen

Zulke scheidingen van geesten wil ABB juist voorkomen en het maakt zijn systeem daarom breed toegankelijk. Als laadinfrastructuurleverancier heeft ABB contact met partners als Shell, TotalEnergies (het vroegere Total), Vattenfall, FastNed, VDL, DAF, Porsche, Albert Heijn, Qbuzz en Arriva. De Terra 360 is beslist niet ABB’s eerste laadpaal op de markt. Het programma varieert van eenvoudige aansluitingen met wisselstroom bij huis tot diverse gelijkstroomvoorzieningen bij bedrijven en op openbare laadpleinen. De Terra 360 biedt een laadcapaciteit voor maximaal vier voertuigen. Het is aan de terreinbeheerder of de laadvoorzieningen dan ook ruim genoeg worden aangelegd voor bestel- en vrachtwagens. 

simon loos en albert heijn rijden samen elektrisch bij abb
Onder meer Simon Loos maakt al volop gebruik van elektrische voertuigen die met apparatuur van ABB worden geladen.

Laadkabels en pantografen

ABB maakt voor het creëren van laadcapaciteit gebruik van vloeistofgekoelde laadkabels, waardoor de kabels dunner kunnen blijven, iets dat het gebruiksgemak vergroot. Overigens heeft ABB voor vrachtauto’s en bussen ook de mogelijkheid om deze via pantografen te laden, wat bij bussen al ingeburgerd raakt. Aan inductieladen zitten nog grote bezwaren, stelt Bart Valk, salesspecialist EV-charging bij ABB, tijdens de presentatie. Met name het feit dat het om een volledig afgeschermde ruimte moet gaan vanwege de hoge laadstromen, zorgt voor een hindernis. In die zin is het opladen van een voertuig niet te vergelijken met het laadproces van een telefoon.

E-mobility Innovation Lab

ABB presenteerde de Terra 360 op de nieuwe testlocatie in de Delftse TU Campus, een locatie die in 2019 werd geopend. Hier liggen ook de roots van Epyon, een succesvolle start-up die in 2010 de eerste snellader ontwikkelde. In 2011 kocht ABB Epyon waarmee het bedrijf extra kapitaal verwierf voor verder onderzoek en ontwikkeling. Bovendien kreeg het toegang tot het uitgebreid netwerk van ABB, voor een startend bedrijf ook van levensbelang. “Dankzij de overname kregen we toegang tot productiecapaciteit en een wereldwijde markt”, vertelt Dennis Brouwer, bij ABB Electric Vehicle Infrastructure verantwoordelijk voor de realisatie van het ABB E-mobility Innovation Lab. "We zijn daardoor de afgelopen tien jaar snel gegroeid en leveren nu wereldwijd onze producten. Inmiddels hebben we in meer dan 88 landen 21.000 DC-snelladers en 440.000 AC-laders geleverd. En die groei staat niet stil. Onze producten passen dan ook prima bij de ABB-missie die streeft naar een wereld met zero-emissie.” 

laadpaal getest in E-mobility Innovation Lab ABB
In het ABB E-mobility Innovation Lab wordt ieder nieuwe type elektrische auto aan uitgebreide tests onderworpen om er zeker van te zijn dat het laden in de praktijk probleemloos gaat verlopen.

In het E-mobility Innovation Lab worden onder meer elektrische voertuigen gemonitord tijdens laadsessies en worden nieuwe laadsystemen ontwikkeld. Tijdens de presentatie eindigde de rondleiding dan ook soms voor hermetisch gesloten deuren die slechts voor heel enkelen wél openzwaaien. Er wordt nog volop ontwikkeld in Delft, dat is zeker.