Volta Trucks is in 2019 in Zweden opgericht door Carl-Magnus Norden en Kjell Walöen. Hun missie? De effecten van de opwarming van de aarde verminderen en steden voor iedereen veiliger, gezonder en aangenamer maken. Daar is meer voor nodig dan emissievrije voertuigen alleen. “Met onze trucks willen we een revolutie teweegbrengen in het wegverkeer in stedelijke gebieden”, zegt Norden. “We geven een nieuwe definitie aan hoe een groot bedrijfsvoertuig er uit moet zien en hoe dit functioneert en integreert in onze duurzame stedelijke omgevingen. Dit doen we op basis van veiligheid en duurzaamheid en met onze servicepropositie.” 

Ontwerp Volta Trucks

Allereerst brengt Volta Trucks de 16-tons Volta Zero op de markt: een volledig elektrische middelzware truck voor stedelijke logistiek. Het ontbreken van de traditionele inwendige verbrandingsmotor stelde de designers en engineers in staat om de vrachtauto volledig opnieuw te ontwerpen. “We wilden een vrachtwagen die veilig kan worden gebruikt tussen alle kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers en veilig integreert in hun stedelijke omgeving”, vertelt Norden. “Met de Volta Zero hebben we de bedrijfswagen compleet nieuw vormgegeven.”

Rondom zicht vanuit cabine

Met z’n glazen cabine is de Volta Zero een opvallende verschijning. De chauffeur zit in het midden en veel lager dan in een gewone vrachtwagen. De ooghoogte ligt op ongeveer 1,80 meter, wat overeenkomt met de hoogte van voetgangers en andere weggebruikers. Door deze combinatie en de door glas omgeven cabine, ontstaat een zichtveld van 220°. Dode hoeken worden zo tot een minimum beperkt. 

zitpositie volta zero
De lage en centrale zitpositie, geeft vanuit de ‘glazen cabine’ een breed en direct gezichtsveld van 220° rond de truck. Dit uitzicht op de omgeving voldoet aan de criteria voor vijf sterren volgens de Direct Vision Standard van Transport for London – een nieuwe normering voor optimaal zicht en het verkleinen van dode hoeken.© Volta Trucks

Volta Trucks heeft de ambitie om de veiligste vrachtwagens voor in steden te produceren. Norden: “In Londen bijvoorbeeld blijkt dat 26 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers onder voetgangers en 78 procent van de sterfgevallen onder fietsers te maken hebben met vrachtverkeer, terwijl trucks slechts 4 procent van het aantal gereden kilometers voor hun rekening nemen. Dit is uiteraard onaanvaardbaar en moet veranderen. Daarom hebben wij bij de oprichting van ons bedrijf veiligheid centraal gesteld.”

De Volta Zero voldoet aan de criteria voor vijf sterren volgens de Direct Vision Standard van Transport for London wat betreft optimaal zicht en het verkleinen van dode hoeken. De bescherming van kwetsbare weggebruikers wordt ook verbeterd door achteruitkijkcamera’s die traditionele spiegels vervangen. Een 360°-camera biedt de bestuurder een vogelperspectief van de volledige omgeving en dodehoekwaarschuwingssystemen detecteren voorwerpen aan de zijkanten van het voertuig. 

Rijden met de Volta Zero

Op een afgesloten terrein staan diverse varianten van de Volta Zero klaar voor onze eerste kennismaking. Veel tijd is er helaas niet om te rijden, maar het is genoeg om te voelen hoe stadsdistributie er in de nabije toekomst mogelijk uitziet. 

dashboard elektrische vrachtwagen
Volta Trucks heeft een ruime en lichte cabine, met een eenvoudig maar overzichtelijk dashboard. Het centrale digitale display in het (nu nog prototype) interieur geeft essentiële informatie weer, terwijl aanraakschermen aan beide kanten kunnen worden gebruikt voor verlichting, klimaatregeling, navigatie en routeplanning, communicatie en media in de cabine.© Volta Trucks

We stappen in via een van de snel te openen schuifdeuren aan beide kanten van de cabine. Er kan dus altijd rechtstreeks aan een veilige kant in- en uitgestapt kan worden. De instap is laag, waardoor de kans op ongevallen daarbij is verkleind. Het is vergelijkbaar met de instap van een stadsbus. En zo voelt het ook om ermee te rijden. Het glas rondom de cabine versterkt het gevoel van controle van de omgeving en maakt oogcontact met medeweggebruikers mogelijk. Wel is het wennen aan de centrale zitpositie; de neiging is er in het begin om te ver aan de linkerkant van de rijbaan te rijden. 

In plaats van een conventionele elektromotor met aandrijfas drijft bij de Volta Zero een ePowertrain de achterwielen aan. De Meritor-elektromotor, -transmissie en -as zijn daarbij geïntegreerd in een compacte unit. De aandrijving voelt krachtig. Mogelijk zorgt de plaatsing van het batterijpakket tussen de twee chassisbalken voor de goede en stabiele wegligging. Bij het uitrollen blijft de snelheid blijft lang behouden. En dat het stil en daardoor comfortabel rijdt, spreekt inmiddels voor zich. We rijden immers volledig elektrisch.

Laadcapaciteit

Er wordt nog eens benadrukt dat we nu rijden met een handmatig vervaardigd prototype. Het cabineinterieur is in grote lijnen dus wel wat we kunnen verwachten, maar alles is nog niet tot in detail verfijnd. De cabine is basic, ruim en licht, met zo min mogelijk knoppen in het dashboard. Het centrale display geeft essentiële informatie weer. De (opensource)aanraakschermen aan beide kanten van het stuur kunnen worden gebruikt voor verlichting, klimaatregeling, navigatie en routeplanning, communicatie en media in de cabine. Aan de hendels aan het stuur en stuurinstelling mag nog wel het nodige worden aangepast; het is in de versie die wij rijden nog niet mogelijk de optimale stoel-stuurinstelling te krijgen. Het tweede prototype wordt momenteel gebouwd en die zal er al iets anders uitzien. Gevoed door feedback volgt daarna de preproductieversie en tot slot de serieproductievariant.

‘Klanten vertellen ons dat ze geen grote, ouderwetse showroom buiten de stad willen bezoeken waar de truck die ze willen mogelijk niet te zien is’

Essa Al-Saleh, ceo bij VOlta Trucks

De Volta Zero is 9.460 millimeter lang, 3.470 millimeter hoog en 2.550 millimeter breed, met een wielbasis van 4.800 millimeter. Het toegestaan maximumgewicht is 16.000 kilogram. Het voertuig is ontworpen voor een zo optimaal mogelijke laadcapaciteit. Eén Volta Zero kan tot vijf bestelwagens vervangen, waardoor de verkeersopstoppingen in de straten van de stad worden verminderd en de luchtkwaliteit voor iedereen wordt verbeterd.

De 16-tonsversie biedt een laadvermogen van 8.000 kilo en een volume van 37,7 m3. De laadruimte biedt plaats aan zestien europallets. Een gekoelde laadbak met 36 m3 inhoud is eveneens beschikbaar. Daarbij is de koelunit niet op het dak, maar ter hoogte van het batterijpakket geplaatst. Het geluidsniveau blijft bij de Zero onder de 60 dB (ook met koeler) en is daarmee Piek-compliant. Afhankelijk van het gekozen batterijpakket kent de Volta Zero een actieradius van 150 tot 200 kilometer op een enkele lading.

‘Truck as a Service’

Volta Trucks ziet zich ook als consultant. Met de ‘Truck as a Service’ (TaaS)-oplossing biedt het ondersteuning om de vloot te elektrificeren. Voor een vast bedrag per maand kan de Volta Zero worden gereden, maar ook het regelen van laadinfrastructuur, service, onderhoud, verzekering en training zijn inbegrepen. En mocht het onverhoopt nodig zijn, dan staat een vervangende Zero klaar.

Verspreid door Europa zet Volta Trucks zogenoemde hubs neer voor het voertuigonderhoud. Daarin zijn ook kantoorruimtes, een Volta Trucks Academy-trainingscentrum en het callcenter gevestigd. Na de eerste hub in Parijs zullen Londen, Madrid, Milaan, het Rijn-Ruhrgebied en de Nederlandse Randstad volgen.

Volta Trucks
Na de recente introductie van de 16-tons Volta Zero, zullen komende jaren ook een 7,5-, 12- en 18-tonsvariant volgen. Met oog op zo snel en zo veel mogelijk produceren, wil het merk het aanbod eerst zo standaard mogelijk houden.© Volta Trucks

De commerciële activiteiten vinden plaats vanuit Volta Trucks Studio’s. “Klanten vertellen ons dat ze geen grote, ouderwetse showroom buiten de stad willen bezoeken waar de truck die ze willen mogelijk niet te zien is”, zegt ceo Essa Al-Saleh. “Ze willen graag in gesprek met een productexpert in een intieme en niet onder druk staande omgeving. En als het tijd is om de truck te zien en te demonstreren, wordt deze bij hen afgeleverd, zodat ze kunnen begrijpen hoe het werkt in hun eigen depot.”

Volledig circulair

Volta Trucks is vastbesloten om een circulair bedrijf te worden. Vanuit het Supplier Sustainability Assurance-proces maakt het bedrijf gebruik van leveranciers die dezelfde doelen nastreven: gezondheid en veiligheid, arbeidsomstandigheden, milieu en mensenrechten verbeteren in de gehele toeleveringsketen. Transparantie daarin is ook belangrijk. Het bedrijf werkt eraan om te achterhalen waar alle kritische grondstoffen vandaan komen, om ervoor te kunnen zorgen dat wordt voldaan aan de hoogste ethische normen bij het inkoopproces.

Intussen wordt de fabriek in het Oostenrijkse Steyr klaargestoomd voor de productie van de Volta Zero-reeks. Want naast de elektrische 16-tonner, staan ook een 7,5-, 12- en 18-tonsversie op de planning. De productiecapaciteit zal daarbij stapsgewijs worden uitgebreid naar meer dan 27.000 stuks per jaar in 2025.

Lees ook: ‘Opgave CO2-reductie wordt steeds groter’

Sinds de lancering hebben al meer dan vijftig klanten een pre-order voor voertuigen geplaatst, inclusief de pre-order van 1.470 voertuigen door DB Schenker en Petit Forestier’s bestelling van 1.000 Volta Zero’s. Volta Trucks heeft nu een totale orderbank van circa 6.500 voertuigen. De komende twee jaar wordt een proefvloot getest in de dagelijkse praktijk bij klanten, waarbij hun ervaringen worden meegenomen in de ontwikkeling van de trucks. Begin 2025 staat de start van de serieproductie gepland. 

Hooggespannen verwachtingen

En zo ontwikkelt het merk zich in sneltreinvaart van opvallende start-up naar serieuze voertuigfabrikant. De Volta Trucks Zero is in onze ogen dan ook terecht genomineerd voor de Innovation Award 2023, afgelopen september. Dit kan wel eens een stadsdistributietruck zijn die we in de toekomst veel in en rondom steden gaan zien. Door z’n uiterlijk, de lage instap en zitpositie met meer zicht, kan het maar zo zijn dat deze truck een nieuw soort chauffeur aantrekt. Gaat deze nieuwkomer bijdragen aan de oplossing van het chauffeurstekort?