Transport- en productiebedrijven met een eigen op- en overslagvoorziening kunnen er regelmatig tegenaan lopen dat een trailer moet worden verzet, zonder dat daarvoor een trekker beschikbaar is. Bij die bedrijven kan de V-move Trailer Mover 40T uitkomst bieden: een compacte elektrische trekker, enigszins vergelijkbaar met een elektrische pallettruck. De machine is voorzien van een Jost-koppeling die in hoogte verstelbaar is voor trailers in verschillende hoogtes. De V-move Trailer Mover 40T heeft een trek-duwcapaciteit tot 40.000 kilo en een hefvermogen van 14.000 kilo. De machine is bij uitstek geschikt om trailers over korte afstanden te verplaatsen. Zo’n vijf jaar geleden kwam Verhagen Leiden met de eerste uitvoering van de Trailer Mover. Uit binnen- en buitenland was de belangstelling groot en de machine wordt goed verkocht. Sinds die tijd is Verhagen doorgegaan met de ontwikkeling, zo benadrukt Patrick le Maître, commercieel directeur bij Verhagen Leiden.

Ontwikkeling V-move Trailer Mover 40T

Bij de presentatie van de nieuwe Trailer Mover kijkt Le Maître even terug op de start van de eerste generatie. “Wij gingen hiermee aan de slag naar aanleiding van een vraag van een klant van ons, Knapen Trailers. Zij hadden in hun productielijn behoefte aan een trekker die een trailer in aanbouw eenvoudig door de hal kon verplaatsen. Wij pasten een van onze zware elektrische trekkers aan, zodat hij een trailer kon oppakken. Dat idee pakte goed uit en we kregen diverse andere klanten voor onze Trailer Mover." 

Maar soms stelden die klanten andere eisen dan waarvoor de trekker is ontwikkeld en dan moet je terug naar de tekentafel. Le Maître komt hier op een aspect waar Verhagen Leiden heel trots op is: het totale traject van ontwerp, prototypebouw en uiteindelijke productie vindt plaats in Leiden. “Het betekent dat we heel snel kunnen inspelen op vragen van onze klanten.” 

Elektrische trekker wordt vraaggestuurd aangepast

Op de afdeling Research and Development werkt Verhagen doorlopend aan de ontwikkeling van producten. Rick Verhagen, bij het familiebedrijf onder meer verantwoordelijk voor de productontwikkeling: “Aan onze Trailer Mover is eigenlijk steeds weer wat aangepast als een klant daar naar vroeg. Inmiddels wijkt de nieuwste variant grondig af van de oorspronkelijke versie.” 

Tegenwoordig worden sterkere elektromotoren gebruikt  die er voor zorgen dat ook geladen trailers bijvoorbeeld uit een laaddock getrokken kunnen worden. Een van de eerste gebruikers van de nieuwe Trailer Mover is Baars & Bloemhoff, een groothandel in decoratief plaatmateriaal. Een gereed product wordt gedurende het productieproces op trailers in de productiehal geladen en als een trailer vol is, wordt die buiten neergezet in afwachting van verder transport. Bas Schipper, logistiek manager bij Baars & Bloemhoff, is blij met de komst van de elektrische trekker. “In de oude situatie rangeerden we de trailers met een dieseltrekker. Een groot nadeel zijn de uitlaatgassen in de hal. Die heb je met de Trailer Mover niet en bovendien heb je er geen rijbewijs voor nodig. Omdat we nu alle opleggers van onze transportpartner binnen kunnen zetten zonder trekker, is er meer ruimte beschikbaar, met minder kans op schade en meer flexibiliteit. Geen uitlaatgassen meer in de hal, en dus een gezonde werkomgeving. Dit gave hulpmiddel gaat ons veel plezier geven tijdens ons laadproces.” 

De Trailer Mover van Baars & Bloemhoff is bovendien voorzien van een optionele afstandsbediening. Deze geeft de operator de kans om bij het manoeuvreren nog beter het overzicht te hebben rond de trailer. Extra veiligheid dus en nog minder kans op schades.

verhagen leiden v-move trailer mover 40t
De afgebouwde onderzoeksunits bij Lamboo Medical wegen ruim 30 ton en laten zich met de zwaardere Trailer Mover moeiteloos naar de parkeerplaats manoeuvreren.

Preciezer manoeuvreren

Een andere Trailer Mover is actief bij Lamboo Medical in Zoetermeer, bouwer van medische voertuigen. Hier wordt de elektrische trekker gebruikt voor het verplaatsen van trailers in opbouw en gekeurde mobiele onderzoekscentra. In opgebouwde toestand zijn de trailers vaak zo’n 30 ton, te zwaar voor de eerste generaties Trailer Mover. Voor de nieuwe variant is dat gewicht uiteraard geen probleem. Ook Lamboo’s bedrijfsleider Rudolf Korteland prijst de afwezigheid van uitlaatgassen. “Bovendien kun je met de Trailer Mover een trailer preciezer manoeuvreren dan met onze truck. Nu kunnen we met meer gemak en minder kans op schades zes trailers in de hal zetten waar ze worden afgebouwd. In de oude situatie waren dit er maar vier.” 

Medewerker Johan rijdt op dat moment net een mobiel onderzoekscentrum met de Trailer Mover naar de parkeerplaats. “Deze trailers worden gebruikt voor borstonderzoek en worden jaarlijks door ons gekeurd en onderhouden. Aan het eind van de dag zetten wij de trailer op de parkeerplaats om te worden opgehaald. Door zijn grote breedte moet dit transport met een ontheffing ’s nachts gebeuren.”

Op- en overslag en productie

Nu Verhagen zijn programma heeft uitgebreid met de V-move Trailer Mover 40T kijkt het bedrijf uit naar meer bestellingen vanuit de hoek van op- en overslag en productiebedrijven. Door de afwezigheid van uitlaatgassen en motorlawaai en de grote wendbaarheid is de machine daar heel goed inzetbaar. Voor alle zekerheid wijst Rick Verhagen er nog even op dat de Trailer Mover 40T een uitbreiding van het programma naar boven is. Verhagen levert bijvoorbeeld ook de V-move Trailer Mover 20T, specifiek voor lege trailers.