Eind 2022 zal Vattenfall ongeveer vierhonderd laadpunten verzorgen voor de logistieke hubs van Instabox in Nederland, Zweden en Denemarken. “Zo kan Instabox zich richten op het bezorgen van pakketten, terwijl wij de overstap naar fossielvrij vervoer voor Instabox mogelijk maken”, zegt Maria Lindberg, head of Electrified Heavy Transport bij Vattenfall Network Solutions.

Koppeling laadinfrastructuur en planning

Bij Instabox wordt het laadsysteem gekoppeld aan het planningssyteem van de bezorgritten. Zo kan efficiënt en dynamisch worden geladen en wordt de batterij van het voertuig niet voller opgeladen dan noodzakelijk. De vraag naar elektriciteit kan zo gemakkelijker uitgesmeerd worden over de dag. Ook wordt het elektriciteitsnet minder belast, doordat er grote pieken in de vraag voorkomen worden. 

Hoge investeringskosten vermijden

Instabox heeft naar eigen zeggen een ambitieuze duurzaamheidstrategie en daar waar mogelijk elektrisch. Een ander deel van de vloot draait op de fossielvrije diesel hvo100. Het vergroten van het aantal elektrische auto's is voor het bedrijf een belangrijke stap om de klimaatvoetafdruk verder te verkleinen.

“De elektrificatie van ons wagenpark vormt een belangrijk onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie”, vertelt Leilei Tong, head of Sustainability bij Instabox. “Door de samenwerking met Vattenfall vermijden we hoge investeringskosten om de overgang naar fossielvrij te kunnen maken. Bovendien vinden we in Vattenfall een partner met de expertise om laadinfrastructuur voor een groot wagenpark van elektrische voertuigen te installeren en te onderhouden.”

Red je Pakketje

Instabox is een internationaal last mile-koeriersbedrijf dat pakketten bezorgt voor een groot aantal e-commercebedrijven. In Nederland startte de samenwerking tussen Vattenfall en het toenmalige Red je Pakketje al in 2021 met het plaatsen van circa honderd laadpunten. Red je Pakketje werd begin februari 2021 overgenomen door het Zweedse Instabox.