Met de verkoopstart van de elektrische Volvo FH- en Volvo FM-modellen, is elektrisch transport niet meer beperkt tot stadsdistributie, maar nu ook voor regionaal vervoer tussen steden beschikbaar. Bovendien opent de nieuwe Volvo FMX Electric nieuwe mogelijkheden om bouwtransporten stiller en schoner te laten verlopen. De productie van de nieuwe elektrische trucks voor Europa start in overigens pas in het najaar van 2022. De fabrikant is dus mooi op tijd met deze aankondiging. Volvo Trucks voegen zich bij de Volvo FL Electric en Volvo FE Electric voor stadsdistributie, die in 2019 in serieproductie gingen. In Noord-Amerika startte de verkoop van de Volvo VNR Electric in december 2020. Met de verkoopstart van de nieuwe truckmodellen heeft Volvo Trucks nu een reeks met zes middelzware en zware elektrische trucks en daarmee een compleet aanbod voor commerciële en af fabriek geproduceerde elektrische trucks.

De nieuwe trucks leveren een groot laadvermogen, krachtige aandrijflijnen en een actieradius tot 300 km (bij een GCW van 40 ton). Volvo Trucks benadrukt dat deze actieradius sterk afhankelijk is van allerlei zaken, zoals zeker de opbouw. Een actieradius van 200 tot 300 km is volgens de fabrikant zeker reëel. Het elektrische productaanbod van Volvo Trucks kan hiermee ongeveer 45 procent van alle huidige transporten in Europa dekken, aldus de fabrikant die zich hierbij baseert op statistieken van Eurostat uit 2018. 

Volvo begeleidt de klant

Volvo Trucks ziet het als een belangrijke taak om zijn geïnteresseerde klant te begeleiden bij zijn aankoopbeslissing. Er komen bijvoorbeeld bij de planning andere voorwaarden, eventueel noodzakelijke oplaadpunten onderweg dus route-aanpassingen. De fabrikant verwacht dat voor het merendeel van de ritten kan worden uitgevoerd met overnacht-opladen. Maar tijdens de noodzakelijke drie kwartier pauze kan de accu vaak ook voor een groot deel worden opgeladen. Ook over de tweede levensfase van de tractie-accu’s denkt Volvo Trucks al na. Dan zouden de accu’s nog zeer goed kunnen worden ingezet als opslagmedium voor bijvoorbeeld zonne- en of windenergie.

Elektrische trucks met waterstofbrandstofcel

Verder vooruitkijkend kan ook het zware langeafstandstransport met elektrische voertuigen worden uitgevoerd. Er is dan echter wel behoefte aan snellaadstations op strategische plaatsen. Daarnaast zal voor de langere afstand waterstof een rol gaan spelen. Om aan de uitdagende eisen voor zowel een hoog laadvermogen als een veel grotere actieradius te voldoen, kan waterstof met brandstofceltechniek worden gebruikt voor het genereren van elektriciteit.

“Deze technologie ontwikkelt zich snel. Het is onze ambitie om ook het langeafstandstransport elektrisch te laten verlopen, met zowel accu’s als brandstofcellen”, aldus Roger Alm, ceo van Volvo Trucks. “Ons doel is om in de tweede helft van dit decennium te starten met de verkoop van brandstofcel-elektrische trucks en we zijn ervan overtuigd dat we dit kunnen realiseren.”

Het modelaanbod van elektrische Volvo Trucks voertuigen: 

  • Volvo FH Electric, voor nationaal transport
  • Volvo FM Electric, voor zwaar, lokaal transport en regionale distributie.
  • Volvo FMX Electric, voor schonere en stillere bouwtransporten.
  • Volvo FE Electric, voor regionale en stedelijke distributie, en afvalinzameling.
  • Volvo FL Electric, voor regionale en stedelijke distributie.

Technische gegevens

Volvo FH, FM en FMX Electric:

  • Actieradius tot 300 km
  • Continu vermogen 490 kW
  • Maximumkoppel 2400 Nm
  • Accucapaciteit tot 540 kWh
  • Maximaal treingewicht (GCW) tot 44 ton (voor Nederland tot 50 ton)

Volvo FE Electric:

  • Actieradius tot 200 km
  • Continu vermogen 330 kW
  • Maximaal koppel tot 850 Nm
  • Accucapaciteit tot 264 kWh
  • Maximaal treingewicht (GCW) 27 ton

Volvo FL Electric:

  • Actieradius tot 300 km
  • Continu vermogen 165 kW
  • Maximaal koppel tot 425 Nm
  • Accucapaciteit tot 396 kWh
  • Maximaal treingewicht (GCW) 16,7 ton