De test start met tien E-Transit-prototypes die op de proef worden gesteld in verschillende intensieve praktijkscenario's bij post-, gemeente- en nutsbedrijven en bezorgers van boodschappen in Duitsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Tot de testpartners behoren AWB-afvalverwerking, Balfour Beatty, de gemeentelijke vloot van de stad Keulen, DHL Express in het Verenigd Koninkrijk, DPD, Norwegian Post, Ocado en Recover Nordic.

Testvloot E-Transit 

De testvloot omvat een volledige reeks van E-Transit-varianten, waaronder verschillende uitvoeringen van de gesloten bedrijfswagen tot de uitvoering met dubbele cabines en chassis-cabines, alle met een brutovoertuigmassa van 3,5 tot 4,25 ton. Ook een verscheidenheid aan gespecialiseerde E-Transits – die voldoen aan specifieke eisen om complexe operaties te kunnen ondersteunen – maken deel uit van de testvloot. 

"We willen aantonen dat het helpen van klanten om hun impact op het milieu te verminderen hand in hand kan gaan met het verbeteren van hun productiviteit", zegt Dave Petts, manager stedelijke elektrische bedrijfswagens bij Ford Europa. “Daarnaast levert het waardevolle informatie op over gebruikspatronen en laadgedrag, zodat wij de operationele ervaring kunnen verfijnen.”

Laatste fase

De praktijkproeven markeren volgens de fabrikant de laatste fase in de ontwikkeling van de nieuwe Ford E-Transit, na een intensief testprogramma op de eigen testfaciliteiten van Ford. De testpartners zullen de E-Transit-prototypes gedurende zes of twaalf maanden gebruiken.

praktijktest ford e-transit

De elektrische Ford-bedrijfswagen maakt gebruik van dezelfde lay-out en bevestigingspunten als de reguliere Transit-modellen. Een deel van de testvoertuigen is omgebouwd – in samenwerking met het door Ford goedgekeurde Qualified Vehicle Modifier-netwerk – om de veelzijdigheid van het E-Transit-platform te demonstreren. Voorbeelden van de conversies zijn: een gekoelde laadbak voor bezorging van boodschappen, aangedreven door 2,3 kW sterk ProPower Onboard-systeem; een laadbak voor last mile delivery met doorloopschot en luchtvering achter; een bestelwagen voor last mile delivery met intern verlijmde bedrijfswageninrichting, doorloopschot en opklapbare springstoel. 

Plug-inhybrid

Het E-Transit-testprogramma voor klanten is een vervolg op een eerder initiatief met de Transit Custom Plug-In Hybrid. Hierbij waren klanten betrokken die werkzaam zijn in stedelijke omgevingen. Een van de resultaten uit deze test was dat 75 procent van de meer dan 240.000 in Londen afgelegde kilometers, volledig elektrisch konden worden afgelegd. Hierdoor ontdekten de klanten dat ze met een PHEV grotendeels emissievrij konden werken. 

Verdere tests in het Duitse Keulen hebben volgens Ford bijgedragen aan het tonen van de voordelen van geofencingtechnologie, een systeem dat automatisch de emissievrije EV Now-modus activeert in gebieden met bijzonder hoge luchtvervuiling om daarmee de lokale luchtkwaliteit te verbeteren.