Ginaf opereert in de conversie en productie van vrachtauto’s in verschillende toepassingen zoals bouw, reiniging, afval, landbouw en mining. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf volledig elektrische zero-emissievrachtauto’s. In aanvulling op batterijelektrische componenten,worden onder andere een zelfontwikkeld hydropneumatisch veersysteem en hydraulische voorasaandrijving toegepast. De huidige maximale productiecapaciteit bedraagt tweehonderd voertuigen per jaar. 

Overname aandelen Ginaf

Met de geplande overname van 100 procent van de aandelen in Ginaf breidt Clean Logistics de bedrijfsactiviteiten belangrijk uit boven op de conversies van bestaande voertuigen in Duitsland. De overname zal Clean Logistics de mogelijkheid bieden voor een onafhankelijke productie van vrachtauto’s en autobussen met emissieloze aandrijving binnen de eigen ondernemersgroep. Met de overname van Ginaf beschikt Clean Logistics binnen de eigen groep over een bedrijf met OEM-status met bijbehorende voorwaarden voor het toelaten van eigen voertuigen in Europa. 

Ginaf beschikt over tientallen jaren ervaring en uitgebreide knowhow in de productie en modificatie van vrachtauto’s van 3,5 tot 50 ton en heeft de benodigde resources en productiecapaciteit in Veenendaal. 

Aanvulling portfolio Clean Logistics

“De oplossingen van Ginaf zijn een prachtige aanvulling op ons portfolio”, aldus Dirk Graszt, ceo van Clean Logistics. “Ginaf beschikt over tientallen jaren knowhow in het zware transport, ervaring in de registratie van voertuigen en de bijbehorende homologatie als OEM. Clean Logistics heeft met de fyuriant een emissieloze H2-40-tonner ontwikkeld en met de pyuron een bus voor het openbaar vervoer op waterstofbasis in inzet in de praktijk. Gemeenschappelijk worden we tot een zelfstandige Europese fabrikant van batterijelektrische waterstofvoertuigen van het technisch hoogste niveau. Dankzij het aantal van maximaal tweehonderd voertuigen van 3,5 ton en meer per jaar die Ginaf kan produceren, kunnen we na de overname ook emissieloos zwaartransport in een vroeg stadium ontwikkelen.“ 

Ginaf-ceo Roeland van der Woude reageert: “Wij zijn erg blij met Clean Logistics een sterke partner aan onze zijde te hebben. Dirk Graszt en zijn team beschikken over omvangrijke kennis, jarenlange ervaring en een uitstekende toegang tot de markt. Gezamenlijk zullen we nieuwe impulsen aan onze groei geven, de ontwikkeling van het zware transport vormgeven en de decarbonisatie van de Europese transportsector leiden.” De bedrijfsleiding van Ginaf blijft bij het huidige management, en zal als zelfstandige entiteit binnen Clean Logistics opereren.

Brandstofcel

Ginaf ontwikkelt sinds 2012 batterijelektrische vrachtauto’s, gebaseerd op trucks van Daimler Truck en DAF. Het programma van elektrische vrachtauto’s reikt bij de in Veenendaal gevestigde fabrikant van 3,5 tot 50 ton GVW, en indien vereist ook voor significant hogere gewichten. Inmiddels worden ook brandstofcelelektrische aandrijfsystemen geïnstalleerd als range-extender bij de conversie naar batterijelektrische aandrijving.