Hij is het schoolvoorbeeld van hoe iemand carrière kan maken. In de 25 jaar dat Harry Wolters bij DAF Trucks werkt, klom hij van trainee naar de hoogste positie, die hij sinds september 2018 bekleedt. Hij is trots op de maakindustrie waar de Nederlandse truckfabrikant toe behoort, een belangrijke motor voor de werkgelegenheid. “Het hebben en succesvol uitbouwen van zowel een eigen r&d-omgeving als productiefaciliteiten is iets dat we als DAF maar mooi voor elkaar hebben gekregen.” 

Welke grote veranderingen heeft de transportsector de afgelopen dertig jaar doorgemaakt?
“De professionaliteit van de business heeft een enorme vlucht genomen en dat geldt ook voor de vrachtwagentechniek. Een truck uit 1992 is niet te vergelijken met die van vandaag. We hebben grote stappen gezet, kijkend naar communicatiesystemen, veiligheidssystemen, routeplanning, camerasystemen, noem maar op. Tegelijkertijd zijn trucks ongekend veel schoner geworden. De afgelopen dertig jaar stonden in het teken van steeds strengere emissie eisen, die van Euro 0 – begin jaren negentig waren er nog helemaal geen eisen – naar Euro 6 zijn geëvolueerd. Hierdoor is de uitstoot van stikstofoxiden en roetdeeltjes met ruim 90 procent gedaald. En het mooie is dat trucks ook enorm veel zuiniger zijn geworden, wat ook een significante CO2-reductie betekent.” 

30 jaar Transport & Logistiek!

Het vakblad Transport & Logistiek bestaat dit jaar dertig jaar. Wij blikken met diverse mensen uit de sector terug en vooruit: wat hebben de afgelopen drie decennia gebracht en wat brengen de volgende drie?

Transport & Logistiek is anno 2022 meer dan een vakblad; het heeft zich ontwikkeld tot een multimediaal merk met duizenden bezoekers en volgers. Volg ons via deze website, via LinkedIn en/of neem een abonnement op Transport & Logistiek: Online Only, Online + Magazine of een Proefabonnement.

Wat zijn de grootste ontwikkelingen die DAF Trucks heeft doorgemaakt? 
“De storyline van DAF is dat we van de kleinste vrachtwagenfabrikant naar een van de grootste van Europa zijn gegroeid. Hoe dat is gekomen? De markt was lang heel traditioneel. Fransen kochten een Renault, Italianen een Iveco en Duitsers een Mercedes of MAN. Met het professioneler worden van de sector zie je dat bij de aanschaf dergelijke emoties steeds minder een rol spelen. Daarnaast hebben we die groei kunnen doormaken, omdat we sinds 1996 onderdeel zijn van Paccar, een sterke moeder die zorgt voor stabiliteit en slagkracht. Mede daardoor zijn we nu de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die de voordelen van de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van voertuigafmetingen volledig uitnut. Als je me vraagt wat de grootste ontwikkeling is die DAF in de afgelopen dertig jaar heeft doorgemaakt, dan is dat de introductie van de Nieuwe Generatie DAF, uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2022’. Daar zijn we enorm trots op.” 

Wat kunnen we de komende drie decennia verwachten?   
“De komende dertig jaar krijgen we als sector te maken met de grootste transitie ooit. De Europese Unie heeft de vrachtwagenindustrie opgedragen de CO2-uitstoot vóór 2025 met 15 procent te verlagen en zelfs met 30 procent in 2030. Dat is een reductie van gemiddeld 3 procent per jaar, een hele uitdaging! Het zorgvuldig omgaan met deze verandering is enorm belangrijk. Als we verkeerde keuzes maken, heeft de hele maatschappij er last van. Dat kunnen we ons niet veroorloven. Aan ons als industrie de schone taak om nieuwe technieken en routes te ontwikkelen die de energietransitie mogelijk maken.”

Wat wordt de leidende technologie? 
“We kunnen niet spreken van één winnaar. In stedelijke gebieden, waar veel aandacht is voor luchtkwaliteit, ligt het voor de hand om te gaan vervoeren met elektrische trucks. Elke vrachtwagenfabrikant – DAF was overigens de eerste – biedt deze inmiddels aan, want de maatschappij vraagt er om. Maar een gedegen laadinfrastructuur is essentieel. Daar ligt nog een belangrijke taak voor de overheden. Elektrische trucks zijn vooral geschikt voor vaste routes. Laat de actieradius de komende jaren 400 kilometer worden, dan is dat nog steeds niet te vergelijken met de 5.000 kilometer die je met een tank diesel kunt rijden. Voor die lange afstanden zou groene waterstof een optie kunnen zijn. We werken aan zowel brandstofceltechnologie als aan een waterstofverbrandingsmotor. Schrijf de verbrandingsmotor niet af, want er zijn meerdere CO2-neutrale brandstoffen op komst. Voor de middellange afstand zijn hybridevoertuigen, die het beste van twee werelden combineren, een hele goede oplossing.”

‘Schrijf de verbrandingsmotor niet af, want er zijn meerdere CO2-neutrale brandstoffen op komst’

Harry Wolters, President-directeur bij DAF Trucks

Welke roadmap volgt DAF Trucks naar zero-emissietransport?
“Om de CO2-uitstoot in 2050 naar nul te krijgen, zullen alle nieuwe voertuigen vanaf 2040 geen fossiele brandstoffen meer gebruiken. Om dit voor elkaar te krijgen, richt DAF zich samen met Paccar op het verkennen en ontwikkelen van alternatieve technologieën. De nieuwe generatie DAF is ontwikkeld voor de toekomst en helemaal voorbereid voor zero-emissieaandrijflijnen. Dat de nieuwe XF met waterstofverbrandingsmotor werd bekroond met de ‘Truck Innovation Award 2022’ toont aan dat er nog een veelbelovende toekomst is voor de verbrandingsmotor. Het stoppen van het gebruik van fossiele brandstoffen mag niet automatisch leiden tot een verbod op verbrandingsmotoren, zeker niet in het langeafstandstransport. We hopen dat de Europese politiek dat ook gaat inzien.” 

Wat zou u transportbedrijven mee willen geven? 
“Ik daag ze uit om nu al te beginnen met zich voor te bereiden op wat komen gaat. Want de komende dertig jaar zullen nóg dynamischer zijn dan de afgelopen dertig jaar. Niet alleen de techniek gaat veranderen, maar ook de manier hoe je daarmee omgaat. Start nu vast met ervaring opdoen en ontdekken waar je tegenaan gaat lopen. Het plannen, het opleiden van chauffeurs, de kosten per kilometer, het laden en lossen, alles wordt anders. Bedrijven die hier op tijd op inspelen zonder de klantgerichtheid uit het oog te verliezen, kunnen rekenen op een gouden toekomst.”

Hoe kijkt u naar de toekomst?
“Heel positief. In 2027 bestaat DAF Trucks honderd jaar, we hebben 10.000 slimme mensen in dienst, zijn onderdeel van een mooie moedermaatschappij met een sterke historie en hebben net een prachtige reeks nieuwe voertuigen op de markt gebracht. Ik heb me laten ontvallen dat we hiermee marktleider in Europa gaan worden. The future is bright!”