Steden groeien en krijgen steeds meer inwoners en functies. Bij de inrichting van steden wordt bewoners zoveel mogelijk op loop- of fietsafstand de meest gebruikte voorzieningen geboden om te wonen, werken en recreëren. De ruimte voor autoverkeer neemt af. “Omdat de ruimte in steden schaars is, ontstaan er steeds meer oplossingen om efficiënt met de ruimte om te gaan, zoals shared spaces in het verkeer of groen op daken”, vertelt Susanne Balm, projectleider/onderzoeker Duurzame Stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. “Wij kijken in ons onderzoek ook naar het dynamisch omgaan met ruimte, zoals dynamische laad- en losplekken. Logistiek wordt nog weleens vergeten bij de inrichting van steden. En dat terwijl consumenten veel online bestellen en bedrijven logistiek nodig hebben om hun producten bij de afnemers te krijgen. Er worden nieuwe stadslogistieke diensten ontwikkeld en het aantal fietsbezorgers groeit snel.” Balm merkt dat de interesse voor haar vakgebied van stadslogistiek groeit vanuit verschillende disciplines.